top of page

של מי החנוכה הזה?

מי שקצת עוקב אחרי הבלוג הזה יודע שאני לא מת במיוחד על דת וכל מה שהיא מסמלת, ולא אדם מאמין במיוחד. מצד שני, אני דווקא חסיד די גדול של התרבות וההיסטוריה היהודית ולכן מציין את החגים וכל מה שכרוך בהם. זו אחת הסיבות שלחנוכה יש עבורי משמעות של ממש. אמנם לא המשמעות הדתית של "רבים ביד מעטים" וכל זה, אלא יותר משמעות פנימית של ניצחון האור על החושך, ובכל זאת, מציין את החג ואוהב אותו.

גם בגלל זה, שמחתי לראות חנוכיות רבות ברחובות, ברמזורים ובכלל באזורים ציבוריים. יפה ונכון בעיניי לציין את החג גם באופן הזה, וטוב שארגון חב"ד, האמון על הפעלת החנוכיות הללו, דואג לכך. לא היה קשה לגלות שחב"ד הם האחראים על הפעלת החנוכיות, כי רבות מהן כוללות משום מה תמונה של הרבי מלובביץ' המנוח, מה שהופך את כל העניין להרבה פחות מלהיב.

את מה בעצם רוצים חב"ד לפרסם כאן? את חנוכה ומצוות הדלקת החנוכייה, או את האדמו"ר והחסידות שלהם, ואולי גם לנסות לגייס כמה מאמינים חדשים על הדרך? אני מוצא את פולחן האישיות הזה מטריד, ואפילו גובל בעבודה זרה. כן, אני יודע שזה הנוהג בחסידויות, להעריץ את האדמו"ר (החי, בדרך כלל), אבל זה לא קורה בחסידות, זה קורה ברחוב. בעיניי זה די הורס את כל העניין, קצת כמו לקרוא כתבה מוצלחת ואז לגלות שהיא בעצם תוכן שיווקי במסווה.

שלא לדבר על זה שעל רבות מהחנוכיות היה גם כיתוב "בשיתוף עם עיריית תל-אביב"; כלומר, שסביר להניח שהעירייה השתתפה במימון הפרויקט הזה, מה שהופך את עניין התמונה על החנוכיות לבעייתי אפילו יותר, כשכספי ציבור מעורבים. אמנם אני לגמרי בעד פרויקט החנוכיות בצמתים וברחובות, וגם לא מתנגד שיושקעו בנושא כספי ציבור, אבל לא כששמים עליהן תמונה של רב. זה הופך את החנוכיות ברחוב מעניין תרבותי שרלבנטי לכולם למשהו שרלבנטי לחב"ד בלבד, וחבל.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page