top of page

ממירים להכעיס

לכל ישראלי יש מסורת חגים משלו. יש כאלה שאוכלים גפילטע פיש, ויש כאלה שחריימה. יש כאלה שמארחים אצלם את כל השבט, ויש כאלה שבאים עם הקינוח. יש כאלה שמבלים את רוב החגים בבית-הכנסת, ויש כאלה שמבלים אותם בבריכה. לכל אחד יש מסורת משלו, ולפחות מבחינתי הכול סבבה. שכל אחד יעשה מה שנראה לו, וזהו.

בגדול זו גם התפיסה שהיהדות מחזיקה בה. היהדות היא הדת שהכי מתנגדת להמרת דת, ואין לה שום עניין לגייס קליינטים חדשים. בשונה מדתות מונותיאיסטיות אחרות, שכמטרה מוצהרת מעוניינות להמיר את כל העולם לדתן בדחיפות - חלקן אף ניסו את זה במהלך ההיסטוריה בדרגות שונות של אלימות - ליהדות אין עניין. שלא כמו מוצרים שנמכרים בערוץ הקניות, היהדות באמת רואה את עצמה כאקסלוסיבית, כזו שאין לה צורך במאמינים חדשים ובמומרים, וסבבה לה עם זה.

אבל לא כולם חולקים את התפיסה הזו. ככה, למשל, כשעברתי בראש השנה ליד חדר הכושר המקומי, יצא לי להיתקל במראה קצת תמוה: חב"דניקים תוקעים בשופר ליוצאים מהבריכה בחדר הכושר. החב"דניקים בלבוש שבתי להפליא, והרוחצים שבדיוק יצאו מהבריכה בהרבה פחות לבוש, שבתי או בכלל. רוב היוצאים מהבריכה, אגב, לא ממש השתוקקו שיתקעו להם בשופר. אומנם שאלו אותם הם מעוניינים, אבל גם אלו שהיו מעוניינים וגם אלו שלא זכו לתקיעת שופר. דמיינו את הסיטואציה: 2 אנשים בעלי מראה חרדי עומדים ביציאה מהבריכה מול אנשים בבגדי ים ותוקעים בשופר.

בעיניי מדובר במשגה, ואפילו בזלזול של ממש ביסודות היהדות. כן, יש הרבה אנשים לא-דתיים שמתחברים למסורת של תקיעות השופר והתפילות בראש השנה, וגם אם הם לא בדיוק מאמינים באלוהים ונציגיו-כביכול עלי-אדמות הם מתחברים לאלמנט הרוחני שבעניין. בדיוק בשביל זה יש בית-כנסת, עם כל הסימנים שיש בבית-כנסת: אנשים שהתכנסו למטרה רוחנית כלשהי, וטרחו להתלבש באופן שיכבד אותם ואת המטרה הזו, להגיע למקום שמביע אווירת קדושה או לפחות כבוד לאווירה הזו, וכל אלו - במיוחד לכבוד העניין לשמו באו.

להתעלם מכל הסימנים האלו שמייחדים התכנסות לשם עניין רוחני כלשהו ולהפשיט אותה מכל סמליה רק בשביל להשמיע שופר לאנשים שלא רצו בכך (כי אם הם היו רוצים הם היו מגיעים לבית-הכנסת ולא לבריכה), זה עניין מיותר לטעמי. התנהלות כזו מפשיטה בעיניי את היהדות מסמליה החשובים והמיוחדים, והופכת אותה לעוד דת שמגייסת מאמינים בכל מחיר, גם במחיר שינויה למשהו אחר לגמרי. שהרי אם נפשיט מהעניין כולו את בית-הכנסת, את הלבוש המוקפד, את התפילה, את השקט ותחושת הרוחניות עם מה אנחנו נשארים? עם סתם אנשים מוזרים שמשמיעים קולות מקרן של בהמה ביציאה מהבריכה. כי כשמפשיטים את היהדות מהסמלים, בלי לשים לב מפשיטים אותה גם ממשמעות. שנה טובה לכולכם.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page