top of page

עוד כישלון של כחלון

אני לא נהנה להגיד "אמרתי לכם", אבל אמרתי לכם. כלומר, אני כן נהנה להגיד "אמרתי לכם", אבל זה לא מאוד מנומס. אז במקום להגיד "אמרתי לכם" על שורת התחזיות שלי שנגעו לכהונתו של השר כחלון והתוצאות של הכרזותיו הפופוליסטיות השונות, בואו נדבר קצת על כחלון עצמו. מזמן לא דיברנו על כחלון.

ממש לפני שנה העלה כחלון את רעיון העוועים של מס על דירה שלישית. הרציונל מאחורי הרעיון היה נאצל: אנשים לא יקנו כל כך הרבה דירות כי זה לא ישתלם להם ולכן מחירי הנדל"ן ירדו (חחח), ואם הם כן יקנו אז תוספת המס בקופת האוצר תגולגל להטבות עבורנו, אזרחי מדינת ישראל (חחח כפול 2). אישית סברתי שהרעיון יניב שתי תוצאות שונות לחלוטין: הברחת המשקיעים והעלאת מחירי השכירות.

ואכן, כך היה: מחירי השכירות עלו והמס שטרם נגבה גולגל לשוכרים שהתבקשו לממן אותו עוד בשלב הדיונים בנושא (ובהצלחה להם עם לנסות לקבל החזרים או להוריד את שכר הדירה חזרה), ומשקיעי הנדל"ן בישראל נמלטו. לאן? ליוון, למשל. כתבתה של יעל בן ישראל בגלובס שכותרתה "ותודה לכחלון: משקיעי נדל"ן ישראלים נוהרים ליוון" מפרטת בכמה אחוזים עלתה ההתעניינות של ישראלים בנכסי נדל"ן ביוון (אמ:לק: המון) וכמה מהם גם קנו (אמ:לק: יותר מאלו שנהנו ממשהו שכחלון עשה עבורנו אי פעם).

וכל זה כשהחוק בכלל לא עבר, ולפי החלטת בג"צ בנושא גם לא יעבור ולמעשה (למרות שהמדינה ביקשה דיון שני בנושא) כבר בוטל. כלומר, הציבור בישראל כבר ספג נזקים מחוק שבכלל לא עבר, והכול בגלל הכרזותיו הפופוליסטיות של שר האוצר כחלון. ומה אמר השר כחלון על הביטול דה פקטו של החוק המיועד ותוצאותיו? או, טוב ששאלתם: כלום. האם, אתם תוהים, זה בגלל שהוא היה עסוק בהכרזות מדיניות כלשהן שסוף סוף העלימו את העמימות מאחורי השקפותיו בנושא? או שאולי הוא הגיב להכרזת חמאס על התנאים שלהם למשא ומתן, או אולי למחאת הנכים או להפגנות מול ביתו של מנדלבליט בפתח-תקווה? לא ולא. במקום זה הוא הכריז על עוד הגרלת ענק של "מחיר למשתכן", הגרלת הלוטו הנדל"נית המבולגנת של המדינה, בה זוכים אמורים לשים את כספם ועתידם על קרן הצבי של תוכניות שעוד לא אושרו ומפרטים שהשתנו בלי ידיעתם ועוד כהנה וכהנה בעיות. לנוכח ההתנהלות הבעייתית העקבית הזו של שר האוצר זה כמעט מפתיע שמצבה הפיסקלי של ישראל נותר יציב; בואו נקווה שהוא גם יישאר כזה בטרם הפופוליזם של כחלון יגרום נזקים נוספים.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page