top of page

הבלון ששמו כחלון

תשעה באב זה זמן מעולה לדבר על התקציב, ולו בגלל שהוא מכיל כמה גזירות שתוצאותיהן יהיו בכייה לדורות, והכול בראשותו של שר האוצר, משה כחלון. לאט לאט יוצא האוויר מהבלון שהוא שר האוצר שלנו, האיש שממותג בתור אביר ההמונים ומגן האדם הפשוט. מזה כמה שנים רוכב כחלון בהצלחה על מהפכת הסלולר שביצע (שכבר דיברנו על זה שהיא אולי הורידה לנו את מחירי הסלולר אבל גם הביאה לפגיעה של ממש בתשתיות הסלולר ובהתפתחותן פה, אבל לא חשוב עכשיו). ובאמת, איזה יופי זה היה לחשוב שהנה במשרד האוצר יושב האיש שמבין אותנו, האיש שבעדנו, האיש שהולך להילחם בכל הכוח ביוקר המחיה ובזה שנהיה נורא קשה לקנות פה דירה וקוטג' וכאלה. נכון? לא נכון.

כי בסדרת צעדים שהמינוח הכי פוליטיקלי קורקט בשבילה הוא "תמוהה" מראה לנו כחלון לצד מי הוא באמת, ולאינטרסים של מי הוא דואג. כלומר, לאינטרסים של מי הוא לא דואג. קודם כל הגיעה ההכרזה התמוהה על מס למחזיקי 3 דירות ומעלה. על פניו, מה רע? אנשים שדירות משמשות להם מקור הכנסה ולא רק מקום מגורים ישלמו עליהן מס שבסופו של דבר יגיע אלינו. רק שהמס לא יגיע אלינו, כמובן, אלא יאבד בנבכי התקציב ובכל מיני סעיפים מהסוג שמעלה את חמתנו כשאנחנו צופים בחדשות. וניחא זה, אבל המס הזה יגולגל ישירות אל השוכרים, החלק הכי חלש במשוואה הזו, בדמות דמי שכירות שיעלו, ולא אמרנו עוד מילה על זה שחלק מבעלי הדירות הללו הם פחות טייקוני דירות חמדנים אלא אנשים שזו, למשל, הפנסיה שלהם לעת זקנה. אז בואו נראה מה יוצא לנו מהצעד הזה: אחת, פגיעה בבעלי דירות שזו הפנסיה או הפרנסה שלהם; שתיים, תוספת תקציב לאוצר; שלוש, פגיעה מטורפת בשוכרי דירות, שכאילו אמורים ליהנות מהצעד הזה. מה לא ייצא לנו מהצעד הזה: הפחתה במחירי הדירות או במחירי משהו בכלל.

אבל לא מדובר רק בזה, לקראת התקציב החדש הבריק כחלון עם ההמצאה החדשה מבית היוצר של האוצר: מס על פיצויי פיטורים. וואו. בשם הפופוליזם ובתקווה שלא נשים לב המס מוטל על בעלי משכורות גבוהות יחסית, אבל העובדה בעינה עומדת: כחלון ואנשי האוצר רוצים להטיל מס על פיצויי פיטורים. כלומר, אדם שמפוטר וחווה את אחד המשברים החמורים בחייו (שמחקרים, אגב, משווים לפגיעה הנגרמת מגירושים או ממוות של אדם קרוב, אם תהיתם באיזו עוצמה מדובר), אמור לחיות מפיצויי הפיטורים הללו ולפרנס את משפחתו במשך כל הזמן (הממושך, סביר להניח) שיידרש לו כדי למצוא עבודה חדשה, צריך לחלוק עם משרד האוצר את פיצויי הפיטורים שלו. איזה יופי.

כלומר, מאז מהפכת הסלולר שהועילה לנו לטווח הקצר אבל גורמת לנו נזק לטווח הארוך, לא עשה כחלון שום דבר שיועיל לנו, ועכשיו הוא כבר עבר לדברים שיזיקו לנו. כחלון לא לבד, אבל הוא ודאי אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לפוליטיקאי שרכב על גלי הפופוליזם ותכל'ס על גבם של הבוחרים שלו. אולי פוליטיקאים פה צריכים להישבע שבועה דומה לזו של הרופאים "ראשית, אל תגרום נזק" ורק אחר כך להתחייב לעשות דברים שאשכרה יועילו לקהל הבוחרים שלהם.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page