top of page

רוב מהומה על חומה

דונלד טראמפ, הנשיא החדש של ארצות-הברית, מייצר כותרות בקצב רצחני: הוא מבטל צווים והתחייבויות של קודמו בתפקיד, מגביל אשרות עבודה לחברות הייטק, מסרב לקבל פליטים לארצו וכמובן, מתחיל בצעדים הראשונים להקמת החומה בין ארצות-הברית ומקסיקו. כל הדברים הללו, ביחד ולחוד, מעוררים מהומה לא רק בארצות-הברית אלא גם בעולם כולו, אבל את עיקר הפוקוס קיבל הצו הנשיאותי של טראמפ להקמת החומה, שמעוררת התנגדות רבתי: מה פתאום לבנות חומה שתגביל כניסת מהגרים לארצות-הברית?

איפה לא עוררה החומה התנגדות? בבית ראש ממשלת ישראל, שהחליט לקפוץ ראש לדיון ולצייץ בטוויטר כי החומה של טראמפ היא ממש רעיון נהדר. הציוץ, כמובן, עורר זעם בממשל המקסיקני ובמקסיקו בכלל, שעד כה תחזקה יחסים מצוינים עם ישראל. נייטו, הנשיא המקסיקני, אפילו ציין מפורשות שהציוץ הזה פגע ביחסי-ישראל מקסיקו. לא לגמרי ברור למה היינו צריכים להיכנס לשם בכלל, כאילו שחסרים לנו סכסוכים בינלאומיים, אבל בינתיים הנשיא ריבלין כבר קיים שיחת הבהרה עם הנשיא המקסיקני, בתקווה לצמצם את הציוץ של נתניהו לכדי דחקה בתכניות סאטירה.

הציוצים של ראש הממשלה ושר החוץ שלנו בצד, אישית אני לא ממש מזדהה עם ההתנגדות הזו. לכל מדינה יש זכות לקבוע מי ייכנס לשטחה ובאילו תנאים, וזכותה של כל מדינה להחליט שהיא לא מוכנה לקבל מסות של הגירה בלתי-חוקית. הרי אחד הדברים שמגדירים מדינה הוא שטחה הגיאוגרפי וגבולותיה ולמרות מה שהיינו אולי רוצים לחשוב, העולם הוא לא באמת כפר גלובלי. האמריקאים מתמודדים כבר שנים עם זרם משמעותי של הגירה בלתי-חוקית ממקסיקו, וזכותו של הנשיא האמריקאי להחליט שחומה היא הדרך להתמודד עם זה. לא יפה? אולי. זכותו? לגמרי כן.

ההתנגדות הפנים-אמריקאית לחומה קצת מצחיקה בהיותם האומה שהציגה לעולם את החומות בתוך המדינה בדמות ה-Gated Communities, מתחמי דיור עצומים המשתרעים על פני שכונות שלמות ומוקפות גדר ושומרים גם מטעמי ביטחון וגם מטעמי פרטיות. שלא לדבר על זה שהצורך בגדר מושרש בתרבות האמריקאית, אותו תמצת המשורר הידוע רוברט פרוסט לאמרה "גדרות טובות יוצרות שכנים טובים".

סביר להניח שהסיבה להתנגדות היא שבניית החומה המיועדת היא לא אקט יחיד ומנותק מכל הקשר, אלא נתפס בעיני המתנגדים כפעולה נוספת ברצף פעולות בעייתיות ומעוררות התנגדות שנוקט הנשיא המיועד. כך, למשל, הכריז טראמפ זה עתה שיקצץ את תקציביהן של ערים אמריקאיות שלא יפעלו לגירוש מהגרים לא-חוקיים משטחן. אם תרצו, עוד לבנה בחומה.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page