top of page

חילונים, תתעוררו

השבוע פסק בג"צ כי עבודות הרכבת בשבת לא יופסקו, בניגוד להוראותיו של ראש הממשלה נתניהו. זה היה צפוי והגיוני, בדיוק כמו המהומה על לא מאומה שקמה בעקבות העבודות בשבת. זה היה צפוי, בדיוק כמו שתגובת המפלגות החרדיות לחילול שבת הזה שנזכרו בו פתאום הייתה צפויה. למקרה שלא ידעתם, בישראל מבצעים עבודות תשתית בשבת מזה שנים, גם כי לפעמים מוכרחים וצריך, וגם כי הנזק שעלול להיגרם מדחייתן של עבודות אלו לאמצע שבוע עצום וגדול מדי. גם הריטואל קבוע: עבודות אלו מתבצעות בשבת בידיעה ובשקט יחסי כל עוד הן מתחת לרדאר, וברגע שהן עולות לכותרות, אזי ממלא כל צד את חלקו בעסקה כדי להשיג מקסימום כותרות והון פוליטי.

ולמרות שאנחנו רגילים להתנהלות הזו, וחיים איתה כבר כמעט 69 שנים, אנחנו צריכים להתעורר, ודחוף. בלי ששמנו לב (או שאולי שמנו לב ופשוט לא עשינו כלום) הסטטוס קוו הוא כבר מזמן לא סטטוס קוו, אלא יותר כיבוש זוחל מצד החרדי, ואנחנו לא אומרים כלום ולא עושים כלום. לא משנה שלעשרות (אם לא מאות) אלפי חיילים ואזרחים נהרסו סוף השבוע האחרון והשבת בגלל הפסקת תנועת הרכבות, לא משנה שביום ראשון האחרון כולנו עמדנו בפקקים שעות ובזבזנו זמן עבודה ועצבים, ולא משנה שזו רק דוגמה אחת מני רבות (מי אמר סגירת חנויות בשבת ולא קיבל?).

לטעמי הדבר העיקרי שחילונים לא מפנימים ולא מבינים הוא שלחרדים יש אידאולוגיה, והם לא יסורו ממנה ימין ושמאל. ובשם האידיאולוגיה הזו הם דוחפים למדינת הלכה, כל פעם עוד קצת. ולא מדובר באידיאולוגיה סתם; נגיד, למשל, שאיזשהו אדם מקדם אידיאולוגיה כלשהי, ובשמה הוא הופך לרודן ומושל במדינה שלמה ומביא אותה אלי תהום. ונגיד שאותו אדם (או מפלגה, זה לא באמת חשוב) מופל מהשלטון, האידאולוגיה הרודנית שלו תיפול ביחד איתו. אבל זה לא המקרה כאן. מי שסבור שאלוהים מדריך את צעדיו לא מוטרד מזוטות כמו דמוקרטיה או רגשות הציבור ותועלתו, הוא פשוט ממשיך בשלו. וככה, בלי לשים לב, אנחנו נותנים אצבע ולוקחים לנו את כל היד. אם לא נתעורר ומהר, ייקחו לנו גם את המדינה.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page