top of page

להשאיר עטרה ביושנה

הכי טוב להתעצבן על דברים אחרי ראש השנה, על קיבה מלאה. כולנו כל-כך מפוטמים אחרי שלושה ימי חג שלאחריהם עוד היה סוף שבוע, שאפילו כשמדובר בלהתעצבן, הספורט הלאומי הישראלי, אנחנו עושים את זה בנחת יחסית. לאף אחד אין כוח לירוק אש אחרי ארבעה ימים רצופים של על האש. אני באופן אישי, אגב, לא מעוצבן, רק תוהה: מה פשר השוק התקשורתי והציבורי מזה שמפלגת ש"ס פיטרה את הח"כ לשעבר יגאל גואטה רק כי השתתף בחתונת אחיינו ההומו?

כאילו, איזה חלק מפתיע אותנו פה, זה שש"ס היא מפלגה הומופובית וגזענית או זה שהיא מקיאה משורותיה כל מי שלא מתיישר עם האג'נדה הזו? הרי היה צריך להיות ברור לכולנו – גם לח"כ לשעבר גואטה, אגב – שההודאה הפומבית שלו בהשתתפות בחתונת אחיינו (לפני שנתיים, אם תהיתם מתי זה קרה) תביא לפיטוריו (סליחה, להתפטרותו. כלומר, להתפוטרותו). אם כבר, הדבר הכי מפתיע כאן זה התדהמה המעושה של העיתונאים שסיקרו את הסיפור בזעזוע מיתמם, כאילו הם לא ציפו שזה יקרה וכאילו הם לא חלק מהמשחק הזה שהם משחקים עם הפוליטיקאים, בו שני הצדדים בעיקר מרוצים מעצמם ומהסיקור שלהם.

עוד דבר מפתיע פה זה שמפלגת ש"ס קיבלה לשורותיה מלכתחילה מישהו כמו גואטה, שאמנם הסתייג מהומואים באותה טרמינולוגיה קבועה שמשמשת את חבריו למפלגה ולדעות החשוכות, אך באותה נשימה גם הודה שמשפחה זה יותר חשוב. קצת כמו במשל הצפרדע והעקרב הידוע, בו עקרב מבקש מצפרדע שתעביר אותו את הנהר על גבה והיא מסכימה למרות שהיא יודעת שהוא יעקוץ אותה, אנחנו מתפלאים שהעקרב עוקץ למרות שזה טבעו. אין מה לבוא בטענות לש"ס על פיטוריו של הח"כ לשעבר גואטה, זה טבעה של המפלגה הספציפית הזו. ובכל זאת, פיטוריו של גואטה הסירו מעל ש"ס מסווה חשוב אחד שהמפלגה התיימרה להתחבא מאחוריו: היומרה לייצג את הספרדיות המסורתית שמקבלת כל אחד וכל אחת תחת כנפיה ולא משנה מה מצבו האישי, מהן נטיותיו המיניות, כמה מצוות הוא שומר, אם בכלל, ומה הוא לובש כשהוא עושה את זה.

ש"ס והחברים בה אולי דיברו גבוהה-גבוהה על עממיות ועל "האנשים השקופים" ועל המסורתיות הספרדית תחת הסיסמה "להחזיר עטרה ליושנה" אבל מהר מאוד התברר שלא מדובר פה בשום עטרה, רק ביושנה: אותה גברת ממפלגות חרדיות מיושנות אחרות, בשינוי אדרת. אותם חרדים שמזמינים את כולנו להצטרף אליהם, בתנאי שאנחנו מוכנים לקבל את כל דעותיהם ונוהגם ולהיות בדיוק כמותם. כלומר, כן למסורת, כל עוד מדובר במסורת שהנחילו לש"ס מפלגות חרדיות אחרות. אם למישהו היה ספק, גירושו של הח"כ לשעבר גואטה מהמפלגה הוא החותמת הסופית על גט הפיטורין שנתנה ש"ס לא רק לישראלים מסורתיים אלא למסורתיות הספרדית כולה, זו המקבלת בשמחה את כל מי שמעוניין לבוא בשעריה, זו הנינוחה והמכילה, זו שרחוקה מקנאות ומאמינה כמונו שכן, משפחה זה הכי חשוב. שנה טובה.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page