top of page

בית המקדש השלישי כבר פה

השבוע ציינו את תשעה באב, מועד משמעותי בלוח השנה היהודי. הסיבה העיקרית שבימינו אנו עדיין מציינים מאורע שהתרחש לפני עידן ועידנים, יסביר לכם כל ילד ששמע בגן את הסיפור על קמצא ובר קמצא, היא הרלבנטיות שלו עבורנו כעם גם כיום. מה קרה אז שרלבנטי לנו גם היום, אתם שואלים? אוקיי, כאן הדעות כבר חלוקות. בגדול, הקונספט המוכר הוא שהיות ובגלל שנאת חינם חרבו ירושלים ובית המקדש וכל כך הרבה יהודים נהרגו והוגלו, הרי שאהבת חינם ואחדות העם וכו' וכו' הם התיקון הראוי. אבל יש אנשים שלקחו את הנראטיב הזה לקיצון והחליטו שהתיקון הראוי הוא דווקא הקמת בית המקדש השלישי. עד לא מזמן היה אפשר לפטור אותם כמשיחיסטיים או קיצוניים או סתם הזויים, אבל לאחרונה או שהם מתרבים, או שהם הופכים קולניים יותר מתמיד ולכן אנחנו נתקלים בהם בכל עיתון או פייסבוק או עץ רענן.

נגיד, בראיון של אריה אלדד, פרופסור לרפואה ולשעבר חבר כנסת, למוסף סוף השבוע האחרון של ישראל היום, שכותרתו היא "צריך לבנות את בית המקדש בהר הבית, ואחר כך נעביר משם את כיפת הסלע". או בפוסט הפיוטי של חברת הכנסת מירי רגב מערב תשעה באב, בו היא עורגת להקמת בית המקדש ומתגעגעת לירושלים (אולי בגלל שבעת שהועלה הפוסט הייתה חברת הכנסת רגב בחופשה בקנקון שבמקסיקו). וגם אנשים הרבה פחות מתוקשרים מהשניים האלו, שכל כך עורגים לכינון בית המקדש השלישי שהם עלו אתמול להר הבית בהמוניהם היחסיים וקבעו שיא במספר העולים.

גם אם נתעלם רגע מהטיפשות שבלהכריז בריאיון "בא לי בית מקדש שלישי אז בואו נפתח במלחמת עולם שגם תהיה שלישית, זה מאוד סמלי כל זה", או מהציניות שבלהעלות פוסט פופוליסטי בתקווה לגזור קופון פוליטי, הרי שמדובר בנהייה עיוורת וקיצונית אחרי פנטזיה משיחית שבינה ובין המציאות אין ולא כלום. עוד בפנטזיה: כבשים שגרים עם זאבים, מתים שקמים לחיים, ועוד דברים שנשמעים יותר כמו סדרה של HBO או פסיכוזה, תלוי את מי שואלים.

אם אתם שואלים אותי, ימות המשיח כבר כאן ובית המקדש השלישי כבר קיים. לא מבנה ערטילאי יחיד במיקום נפיץ, אלא מדינה ריבונית שלמה. מבחינתי, ישראל כולה היא בית המקדש השלישי שלנו וזה שאנחנו חיים בה, וחיים בה היטב, זו התגלמות הגאולה. אילת היא התגלמות של בית המקדש השלישי, קריית שמונה היא התגלמות של בית המקדש השלישי, תל אביב היא התגלמות של בית המקדש השלישי, וכן הלאה וכן הלאה. כלומר, בית המקדש השלישי בעיניי הוא בעיקר רעיון סימבולי שמתגלם במרחב הריבוני שלנו פה ולא בהר הבית. לצמצם את הרעיון הזה למשמעות מילולית צרה כל-כך, שמתבטאת רק בעלייה להר-הבית ובשאיפה ההזויה להקים עליו בית מקדש פיזי, זה לא רק הזוי ומסוכן אלא מפגין גם כפיות טובה ועיוורון יוצאי דופן של אנשים שמביטים לעתיד דמיוני במקום להתרכז בהווה המציאותי.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page