top of page

על העיוורון

בואו לא נשלה את עצמנו, יום שישי האחרון היה יום עצוב מאוד עבור ישראל והישראלים וגם עבור יהודים ברחבי העולם. החלטת האו"ם מס' 2334 היא החלטה תקדימית וסופר בעייתית עבורנו ומי שחושב שלא חי בסרט. ומי עוד חי בסרט? ראש הממשלה שלנו, שהיה היחיד שלא ראה את זה מגיע והיה כולו מופתע מההחלטה הקשה ועכשיו הוא מעניש את שגרירי המדינות שהצביעו נגדנו בשיחות נזיפה ביום בו הם חוגגים חג המולד ומשלה את עצמו שיהיה לפעולה הזו איזה תוקף כלשהו חוץ מלהמשיך ולעורר אנטגוניזם בינלאומי כדרכו.

כמו באיגרוף, המתחלק לקטגוריות ממשקל נוצה ועד למשקל כבד, חטפנו מהלומה של ממש. נתניהו, שמשקלו הבינלאומי קל מנוצה, החליט להיכנס באובמה, אלוף העולם המשקל כבד, והוא עוד מתפלא שהוא יוצא מהקרב הזה חבול ומובס. שמונה שנים הזהירה ארצות-הברית את ישראל שהרגע הזה הולך וקרב, ונתניהו בחר להתעלם ולספור מחיאות כפיים בנאום בקונגרס ולהציג פלקטים עם ציורי פצצות באותו או"ם שהוריד עלינו אחת ביום שישי וגם להעלות פוסט הזוי בפייסבוק בו הוא מספר לנו שמצבנו הבינלאומי מעולם לא היה טוב יותר.

ובאמת, ביטול ביקורו של ראש ממשלת אוקראינה בארץ כבר יראה להם מה זה ופעם הבאה הם יחשבו טוב טוב אם להצביע נגדנו, שזה מאוד נכון למעט העובדה שממש לא ולאיש לא אכפת. ההחלטה לא התקבלה על חודו של קול אלא בקונצנזוס עולמי מלא, אבל נוח לנתניהו להציג אותה כקריזה הפרטית של אובמה שנמנע מלהטיל וטו, ולהתעלם מזה שכמעט כל העולם מסכים והצביע בעדה בלי לנסות אפילו להעמיד פנים שהוא נמנע או חושב אחרת. וזה לא שאני אוהב את האו"ם והחלטותיו העקומות, או שאני טועה לחשוב כאילו מדובר בגוף רודף צדק או אפילו טיפ טיפה אובייקטיבי. הוא לא. אבל למרות כל אלו אנחנו עדיין לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהמציאות ומכוחו הלא-מבוטל של האו"ם.

ועוד כמה מילים על אובמה: האיש שנמנע בהצבעה באו"ם הוא אותו איש שממשלו אישר לישראל סיוע ביטחוני של 38 מיליארד דולר והאיש שספג אינספור ביזויים פומביים מנתניהו, שעכשיו נעלב שאובמה לא הטיל וטו. רוצים להשוות? סבבה: קלינטון נמנע מלהטיל וטו על 3 החלטות או"ם נגד ישראל ואילו ג'ורג' דבליו בוש, אוהב ישראל הידוע, נמנע מלהטיל וטו על 9 החלטות או"ם נגדנו. ובואו לא נשלה את עצמנו פעם שנייה: טראמפ לא יוכל – ולא ירצה – להפוך את ההחלטה הזו. כדי לעשות את זה הוא יידרש להעביר החלטה הפוכה, האומרת שההתנחלויות הן חוקיות וחלק אינטגרלי ממדינת ישראל הריבונית וזה לא יקרה לעולם. ביודעו זאת טראמפ הסתפק בלומר שההחלטה תקשה על השגת שלום בין הצדדים אבל שהוא ישיג זאת בכל מקרה (טוב בסדר), וזהו. אה, סליחה, לא וזהו, יום אחרי זה הוא גם אמר חנוכה שמח.

להחלטה הקשה הזו נגדנו באו"ם אולי אין משמעות מעשית מידית אבל גם כאן הכתובת נמצאת על הקיר: בהאג כבר פתחו בבדיקה מקדמית נגדנו בדיוק באותו נושא, ומשמעותו של ניתוק ההתנחלויות מישראל הריבונית רק יקל על מדינות אחרות לפגוע בהן ולהטיל עליהן ועל כל מי ומה שמגיעים מהן יותר סנקציות. הדיפלומטיה הישראלית והעומדים בראשה כושלים במאבק הזה באופן הכי קשה שיש, וזה עוד לא הכי גרוע שיכול לקרות אם נמשיך להתנהל בעיוורון וזחיחות: בקצב הזה, הצעד הבא יהיה שהאו"ם יחליט להכיר במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי ואז המצב כבר יהיה הרבה יותר גרוע.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page