top of page

אישה יפה, המסר לא

אין כאן רגע דל ועכשיו גם אי אפשר לנשום פה, אבל בואו ניקח רגע אחד מנוחה משרפות, מהצתות, מצוללות, מטראמפ, מביבי, מאלט-רייט ומכל הטרלול הזה שמשתולל סביבנו, ונדבר על משהו שפחות מעניין אתרי חדשות. לא מזמן זפזפתי בין כל הערוצים ונפלתי על הסרט "אישה יפה" שלא ראיתי מלא זמן, והעלה בי כמה הרהורים. אתם יודעים איזה סרט זה, ההוא עם ר'יצרד גיר וג'וליה רוברטס: הוא עורך דין עשיר, נאה ומצליח והיא זונה ענייה, חכמה ויפהפייה עם לב זהב. הוא שוכר את שירותיה למשך שבוע, נשבה בקסמיה וגואל אותה מהזנות לתוך זוגיות מושלמת, לא לפני שהיא עוברת מייק-אובר מרהיב כמיטב המסורת הקולנועית, שכולו מתבסס על כרטיס האשראי שלו. הסרט היה הצלחה קולנועית אדירה: כולם ראו אותו, וכמעט כולם אהבו אותו.

כי, כאילו, מה יש לא לאהוב? שחקנים יפים, בגדים יפים, מייקאובר, סיפור סינדרלה, מעבר מעוני לעושר ומבדידות לזוגיות. נכון? רק כמעט. בעצם מדובר פה על אישה בזנות שעובדת ברחוב, שלקוח משלם לה עבור שירותי זנות והיא, מצידה, לא רק חלשה ונצרכת אלא גם צריכה להעמיד פנים שהיא מחבבת אותו והיא ממש סבבה עם זה שתמורת הכסף שהוא משלם לה הוא זוכה להחליט לאן היא תלך ומתי, ומתי היא תקיים איתו יחסי מין.

עכשיו, אני לא באמת צריך את ההסבר שמדובר בסרט, כן? כולנו יודעים שלא מדובר במציאות. במציאות נשים בזנות לא מתאהבות בגברים ששוכרים את שירותיהן ("זנאים", אם כבר מקפידים על השפה), הגברים הללו לא לוקחים אותן לסיבוב קניות מטורף ברודאו דרייב ובטח שלא מתאהבים בהן וגואלים אותם מחיי הזנות, שאחוזי ההתאבדות של הנשים בזנות מעידים שהם הרבה פחות אטרקטיביים מאלה המוצגים בסרט.

ובאמת, כשאנחנו קוראים על עוד אישה בזנות שהתאבדה, או נתקלים בכתבת תחקיר מזעזעת על חייהן הבלתי-נסבלים של נשים בזנות אנחנו נדהמים ונחרדים, ובצדק. ואם מישהו היה בא לסנגר על התופעה כולם היו מזדעזעים גם, ומגיבים בחריפות כמיטב המסורת הישראלית. אבל איכשהו הסרט המאוד פופולרי הזה "מלבין" את התופעה (כן, בדיוק כמו שפושעים מלבינים הון), ואחרי זה לא ברור לנו איך אנחנו בכלל מגיעים למצב בו יש בעולם גברים שחושבים שהם יכולים להתייחס ככה לנשים. בין היתר, סרטים עשויים לשקף מציאות, או לכוון מציאות, והסרט הזה כושל בשני הפרמטרים האלה. זה ברור שהסרט הזה לא משקף מציאות, אבל בדומה לסרטים וספרים פופולריים אחרים שמנציחים את היחס לתופעה, הוא גם תורם לנרמול התנהגות שהיא לא נורמלית, וזה כבר הרבה יותר בעייתי.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page