top of page

הברירה הטבעית

הגירה המונית של אנשים ממדינה אחת לאחרת היא לא דבר חדש. מאז יכלו בני האדם לנסוע הם היגרו מארצותיהם לארצות אחרות, בדרך כלל בתקווה לעתיד טוב יותר. במאה ה-19, למשל, שטפו גלי הגירה את ארצות הברית ואירופה, אליהן היגרו בני כל הדתות והמדינות, ואיש לא התעניין – ובצדק – מה דתם של המהגרים. גם ההגירה של מוסלמים רבים למדינות מערב אירופה התחילה בדרך דומה: ראשית, בתור סוג של פיצוי על שנות כיבוש אירופי שהפכו את ארצות ערב לקולוניות שלהם, אפשרו רבות ממדינות אירופה לתושבי הקולוניות להגר למדינות האם ולקבל אזרחות, ושנית, המהגרים שזה מקרוב באו שימשו כוח עבודה זול למדינות האם, שבנו את עריהן והתרחבו ושגשגו לאחר החורבן של מלחמת העולם השנייה.

הנחת הבסיס שהייתה מובלעת בחוזה הלא-כתוב הזה בין המהגרים לבין העולם המערבי הייתה שהם ייטמעו בארץ אליה היגרו ויקבלו על עצמם את ערכיה המערביים-ליברליים, כשבמקביל יוכלו לקיים אורח חיים דתי כפי אמונתם ובאין מפריע, כראות עיניהם. ובאמת, הרבה פעמים מהגרים מתאפיינים במוטיבציה עצומה להתקדם ולהצליח, על מנת לאפשר להם וילדיהם חיים טובים יותר.

אממה, לרבים מהמהגרים הללו החוזה הזה לא בא טוב, וערכיה הליברליים-מערביים של המדינה אליה היגרו באו להם עוד פחות בטוב. חלק משמעותי מהמהגרים הללו דחה על הסף את הרב-תרבותיות שמדינות מערב אירופה מתהדרות בה ובנה קהילות סגורות, שתרבותן מנותקת לחלוטין מתרבותה של המדינה אליה היגרו. בתוך הקהילות הסגורות הללו התבצרו המהגרים באמונתם הדתית הנוקשה, שבצורתה היותר-קיצונית גורסת מחיקה מוחלטת של כל מי שאינו נמנה על מאמיניה. בקיצור, לא אינטגרציה ולא נעליים.

ככל שהעולם המערבי הולך ומתחלן, והופך ונהיה אתיאיסטי יותר, כך קטנה יכולתו להבין את מקומה של הדת בעיניהם של אנשים אלו, שהם המייצגים הקיצוניים ביותר של האיסלאם הרדיקלי. ככל שהקהילות הללו גדלות בממדיהן, כך גם גדלים כוחם והשפעתם ואיתם – ההתבדלות הקיצונית שהיא העומדת בבסיס הכישלון המפואר של הגישה הרב-תרבותית, זו שעוד לא הפנימה שאנחנו עומדים כיום בפני התנגשות תרבויות, ושזה משחק סכום אפס.

עכשיו, זה לא שאני חלילה אומר שיש להניח לפליטים למות בארצותיהם ולא להזיז אצבע עבורם. להיפך; אני סבור שארה"ב ומדינות אירופה צריכות לסייע להם ככל שביכולתן, במזון ותרופות, סיוע הומניטרי, ואפילו צבאי, אם יידרשו לכך. החיים של כל בני האדם חשובים, גם אלו שתרבותם שונה כל כך מהותית משלנו, שהיא אפילו עלולה לאיים עלינו. מה שלא צריך לעשות, לטעמי, זה לאפשר הגירה חופשית למדינות המערב של אנשים שעלולים להחריב את אותן מדינות ממש. גל ההגירה האחרון של הפליטים למערב אירופה הוא בעייתי דיו – לגרמניה, למשל, אין שמץ מעקב על 600 אלף מתוך מיליון הפליטים שנכנסו לשטחה; מי האנשים האלו, האם הם אמנם פליטים בכלל, מה תכניותיהם ומטרותיהם במדינה המארחת אותם וכן הלאה. גלי ההגירה הראשונים היו ראויים והגיוניים. כעת, משאנחנו יודעים ששילובם התרבותי של מהגרים אלו בחברה המערבית לא רק שלא צלח ברובו, אלא שהוא עלול אפילו להביא עליה את קצה, הרי שזו תהיה טעות מצדה של אותה חברה להמשיך ולאפשר הגירה כזו; במחשבה שנייה, מדובר בהרבה יותר מטעות – היות ואנחנו יודעים מה יהיו התוצאות הרי שזהו פשע של ממש.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page