top of page

התאוריה של הגללים

בסוף המאה ה-19, כשהאנושות ברובה עוד התניידה במרכבות וכרכרות רתומות לסוסים, הזיהום הכי גדול ברחובות פריז (וכנראה אירופה בכללה) היה גללי הסוסים. סוסים, כידוע, לא מחכים לרשות או לשירותים, ולמרות שניקו את הרחובות בלי הרף, הרחובות נשארו מטונפים ומפלס הלכלוך רק עלה ועלה. למעשה, המצב היה כה עגום שמהנדס פריזאי שעשה חישובים מחישובים שונים הודיע שבקצב הזה בשנת 1950 לא יוכלו הפריזאים לפתוח את דלתות בתיהם, שייחסמו על ידי מפלס הגללים הגובה.

ובאמת, לפחות בהתחלה נראה היה שהמהנדס צודק. ערימות הגללים גבהו בהחלטיות למרות שניקו אותן בהתמדה, והחישובים המאיימים איימו גם הם להטביע את הפריזאים. הסוף העגום ניבט מכל רחובות העיר עד שבתחילת המאה ה-20 הגיעו לעיר המכוניות הראשונות, שהחליפו אט אט את הסוסים והמרכבות עד שאלו נעלמו מהנוף לחלוטין. אמנם המכוניות יצרו סוג אחר של זיהום אולם בעיית הגללים של הפריזאים נפתרה, ומעולם לא הייתה שום בעיה לפתוח את דלתות הבתים בעיר.

מאז כונתה התאוריה של המהנדס " התאוריה של הגללים" (טוב, היא כונתה בשם אחר ודי דומה, אבל אנחנו משתדלים להקפיד על שפה ראויה פה) ושימשה שם כולל לתאוריות מדעיות המבוססות על היגיון קר וחישובים מדויקים לעילא, שהמציאות המשתנה מפריכה באחת. התאוריה הזו גרמה לי לחשוב על מצב התיירות בישראל. רובנו חשבנו שעם הגל האחרון של הטרור ודאי ייעלמו כליל התיירים הבאים לארץ ומכאן דרכנו סלולה למכה עסקית ותדמיתית קשה. ובאמת, זו תאוריה הגיונית ומבוססת על אירועי עבר ויש לה רגליים ועוד ועוד, אבל משום מה זה לא קרה.

כלומר, זה לא שאפשר להכריז על שנת שיא לתיירות הנכנסת לכאן אבל בטח שמוקדם – וגם אין צורך – להספיד אותה. התיירות לכאן שומרת על קצב יציב יחסית, וזה למרות אירועי השנים האחרונות. ייתכן שיש לזה כמה סיבות, אבל אם ניישם כאן את תאוריית הגללים אנחנו עשויים לגלות שהמכונית שהגיעה לכאן והפריכה את תאוריית הגללים היא הטרור העולמי: הטרור העולמי גובר וכך גם מספר קורבנותיו. ביחס למה שקורה בשנה האחרונה באירופה, למשל (וקרה רק לפני ימים אחדים בניס), ישראל נחשבת ליעד בטוח יחסית, ודאי כזה שמאובטח ושמור היטב. ואולי זו הסיבה לכך שלמרות החישובים המודאגים עדיין יש לנו כאן תיירות. דווקא עכשיו, כיש טרור בכל הבירות הכי מתוירות בעולם, זה הזמן לתת דחיפה לתיירות לישראל. מהבחינה הזו, כשהטרור הוא גלובלי ולא מתמקד באזורי סכסוך דווקא, ישראל כעת לא שונה מבריטניה, צרפת או ארצות-הברית (אולי מלבד כמויות ההרוגים בכל פיגוע, טפו-טפו-טפו) ואין סיבה שהתיירות אליה לא תצמח.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page