top of page

כלבי השמירה נרדמו

בגדול, תקשורת זה אחלה ומצוין וטוב. צריך תקשורת, ולא לחינם התקשורת מכונה כלב השמירה של הדמוקרטיה. עובדה שבמדינות בהן אין דמוקרטיה הראשונים שחוטפים הם העיתונאים, ע"ע העיתונאית ההולנדית שנעצרה בטורקיה כי העזה לצייץ שייתכן שארדואן הוא לא מלך העולם. אבל דווקא במדינות דמוקרטיות כמו זו שלנו (ועוד רבות אחרות כמו, נגיד, ארה"ב, צרפת ועוד) מקומה של התקשורת ומקורות ונושאי הסיקור שלה הופכים מוטי-פופוליזם ואז זה כבר פחות נעים לדמוקרטיה, כל הסיפור הזה. כלומר, לרוב נשמר איזון עדין בו התקשורת מסייעת לקיים את הדמוקרטיה תוך שהיא עומדת בסט כללים די ברור, אבל עכשיו איכשהו נראה שהוא מתחיל להיפרם בקצוות.

ספציפית אני מתכוון לסיקור של כל מה שמגיע ממערכת המשפט: חקירות, מושאי חקירה, חשודים וכן הלאה. כל עוד מדובר בעיתונות חוקרת של ממש, כזו שמבצעת תחקירי עומק, לא חשוב באיזה נושא, ומגבה אותם בעדויות ומסמכים - מעולה. עיתונות שבתגובה להודעה על כך שאיש ציבור נחשד במשהו נכנסת לאטרף ומסקרת חצאי שמועות ומביאה ראיונות עם שכן של הגננת של החשוד - פחות טוב. כלומר, בכלל לא טוב. לתקשורת כיום יש מעמד כמעט מפלצתי: היא ממליכה מלכים ברגע ועורפת את ראשיהם באותה קלות, ועל-פיה יישק דבר (כלומר, על פיה תישק דעת הקהל). דווקא בשל כך היא צריכה להפגין משנה זהירות ולא להיכנע לפיתוי להיגרר למחוזות העיתונות הצהובה שבהינף מקלדת יכולה לבנות חיים או להשמיד אותם כליל.

במצב הנוכחי, ברגע שאדם נחשד בדבר מה וזה פורסם – הוא הרוס. לא משנה אם החשדות והחקירה נגדו לא העלו דבר (מי אמר בוז'י?), לא משנה אם יתברר שמדובר בטעות, לא משנה אפילו אם הוא יצא זכאי. פשוט כי זיכויים וסגירת תיקים לא מוכרים טוב ולא מקבלים את אותו רייטינג כמו חשדות ואישומים. נגיד שדרעי ייצא זכאי מהחשדות החדשים נגדו, אתם חושבים שנשמע על זה באותה פרופורציה? לא. האם מישהו יעלה מסוק מעל הבית שלו בשביל לדווח על זה, כמו שהעלו מסוק מעל בית הנופש של משפחתו? ברור שלא.

דווקא בגלל מקומה ומעמדה של התקשורת צריכה להיות הפרדה מוחלטת בין מערכת המשפט לבין התקשורת. לא להימנע מסיקור, חלילה, אלא לתחקר ולסקר את העובדות ואת הידיעות ולא את חצאי השמועות, ההדלפות מאינטרסנטים למיניהם ואת הצהוב. כרגע הצהוב והפופוליסטי קובעים את הטון, וזו הסיבה שפופוליסטים שיודעים לתפעל את התקשורת כמו דונאלד טראמפ ומארין לה פן נמצאים בכזו תנופה אדירה. כלבי השמירה של הדמוקרטיה – כמו גם הדמוקרטיה עצמה – לא ממש יוצאים מזה טוב.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: אור אדום, מהרסייך ומחריבייך, פוליטיקיימות

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page