top of page

שכר ועונש

ובכן, אפילו בשושן הבירה לא נרשמו שמחה וצהלה כמו אלו שנרשמו בשבוע שעבר בכנסת עם אישור חוק הגבלת שכר הבכירים בחברות הפיננסיות הציבוריות. "צעד ראשון בתיקון אי השוויון בחברה" מבית ח"כ גפני ולצידו "אנחנו מנסים לתת לאנשים סיכוי", שזו כבר יציאה של השר כחלון. התגובה הראשונית המתבקשת לאוסף השטויות האלו היא "פחחחח" קולני, אבל יש עוד נימוקים כבדי משקל: קודם כל, החוק הזה מגוחך כי למרות הדברים של כחלון את גפני הוא לא עוזר לאנשים המצויים בתחתית הכלכלית של מדינת ישראל בכלום. כן, הפערים הכלכליים בחברה הישראלית הם בלתי נסבלים, ומספר הקשישים העניים והילדים הרעבים בישראל הוא לא פחות מאיום. אבל איך בדיוק החוק הזה יעזור להם? האם הפרשי השכר בין השכר שהיו המנהלים בחברות הפיננסיות הציבוריות מקבלים לפני החוק ולזה שהם יקבלו לאחריו יילכו לאותם עניים? לא. האם הם ישפרו באיזשהו אופן את מצבם של העובדים העניים? גם כן לא.

אז מה כן? בואו נראה: בריחת מוחות של מנהלים ראויים, שיילכו לעבוד בחברות בהן יתגמלו אותם כמקובל בקרב מנהלים ברמה שלהם, מה שאומר ביצועים פחות טובים בחברות הפיננסיות הללו. ולמי שסבור שהביצועים של החברות הללו זה לא משהו שמעניין אותו, אזכיר בקטנה שהן מנהלות את הכסף של כולנו. כמה קל לעוף על החברות הפיננסיות, הרי הבנקים הם בין המוסדות הכי שנואים במשק שממילא סובלים מדמוניזציה ותדמית איומה, אז קל מאוד להוסיף עוד קצת דלק למדורה הבוערת ממילא של שנאת הבנקים. מעניין למה לא הלכו על הגבלת שכר הבכירים בחברות הייטק ציבוריות, נגיד, או על ניקוי אורוות בחברת החשמל או ברכבת ישראל, או בדואר ישראל המקרטע גם הוא. אני אגיד לכם למה: כי אלו צעדים קשים יותר ופופוליסטיים פחות, שלא היו עוברים כל כך בקלות.

שלא לדבר על זה שאם היה מדובר בצעד כלכלי כה נבון, היינו רואים מדינות אחרות בעולם שעושות אותו גם כן. אבל לא, צרפת, שניסתה להחיל חוק כזה חזרה בה מיד כשהסתבר לה במה זה יעלה לה, ובארצות הברית, הדמוקרטיה והמדינה המובילה בעולם, לא מעלים הצעות כאלו אפילו בצחוק. איפה כן? בסין, מעצמת-על של קומוניזם וזכויות אדם, המקום היחיד בעולם בו העבירו הצעה כזו, ועכשיו גם בישראל. אכן, כבוד גדול.

ועוד מילה על מובילי החוק שכל כך עולצים ממנו: ח"כ גפני הוא מייצגה של אוכלוסייה ענייה במיוחד ולא מאוד עובדת, שספק אם היה להם איך להתקיים ללא אותו קפיטליזם. החרדים, שרובם מרוויחים אלפי שקלים בודדים, אגב, לא ירוויחו דבר מהצעת החוק הזו. ח"כ גפני, לעומתם, ירוויח עוד כמה נקודות לפופולריות שלו. ועל כחלון בכלל אין מה להכביר מילים, רק להכתיר אותו בתואר "אלוף הפופוליזם של מדינת ישראל", זה שממהר לצאת נגד מתווה הגז, ואז ממהר להתנער ממנו כי יש לו חברים בתחום, וזה שאומר שאפשר להוריד את מחירי הדירות ב-25% כשהוא לא בתפקיד, שמצטמצמים לפחות מ-5% כשהוא כן בתפקיד - זה בדיוק הפופוליזם הריק מתוכן שצריך להיזהר ממנו.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page