top of page

יהודים טובים

סדרת הכתבות של אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 10, בנושא התפרקות החרדיות המוכרת לנו מעוררת עניין ופולמוס גדול. לא רק אצלנו, שמתעניינים בחרדים קצת כמו אנתרופולוגים שמסתכלים מן החוץ על חברה שהשוני שבה מרתק אותנו, אבל בעיקר כמו אחים לילד קצת בעייתי, שאולי טיפה משתנה ועכשיו יהיה כמו כולם, אלא גם אצל החרדים עצמם היא מעוררת מהומה רבתי. בהיותי חילוני בהווה וחרדי לשעבר, הרגליים שלי נטועות היטב בשני המגזרים, זה החילוני וזה החרדי, ואני שומע את הדיון משני הצדדים. כולם מאוד מודאגים מהיוצאים בשאלה; אלו מודאגים כי מה יש לאנשים שלא למדו דבר מועיל, לכאורה, לתרום לחברה הישראלית, ואלו מודאגים מהניתוק לכאורה של היוצאים בשאלה מהיהדות ובהתאמה - גם מהזיקה לישראל כמדינה.

אלו ואלו טועים. היוצאים בשאלה הם אחד הנכסים הכי גדולים שיכולים להיות למדינת ישראל, והמדינה יכולה רק להיבנות מאנשים כאלו. אלו אנשים בעלי אינטלקט של ממש, שלא רק עבר שיוף והשחזה באוהלה של תורה, אלא גם הביא אותם להטיל ספק במה שגדלו עליו, ולדרוש ולחקור הרבה מעבר לגבולות הידועים, הן לחילונים והן לחרדים. רוב האנשים נשארים בגבולות התרבות המוכרת להם, באזור הנוחות בתוכו גדלו, ולא משנה אם מדובר בחילונים או בחרדים. מלבד האינטלקט המשמעותי של יוצאים בשאלה מדובר באנשים בעלי כוחות נפש גדולים במיוחד ומוטיבציה יוצאת דופן לשנות את חייהם, להתקדם ולהצליח. אין מדינה שלא תצא נשכרת מכך שיצטרפו לשורותיה כאלו אזרחים, שבחיי היומיום שלהם יתרמו לבניינה ולקיומה כאזרחים מועילים במיוחד. מטילים ספק? רק תחשבו רגע על ביאליק, או על אליעזר בן יהודה, גם הם, בין יתר תואריהם, יוצאים בשאלה. ברור לי שליוצאי העולם החרדי יש הרבה מה לתרום לעולם החילוני.

מלבד זה שלטעמי מדובר באנשים בעלי אינטלקט וכישרונות מיוחדים, אין לי ספק שזה שאדם לא מאמין באלוהים לא מנתק אותו ממורשתו הדתית כיהודי, ולא גורע מיהדותו בשום צורה ואופן. הקונספט של "יהודי תרבותי" קיים מזמן, ויש בו הרבה היגיון וטעם, ובמדינת ישראל גם קשר ישיר לישראליות ולציונות. הרי על מה מתבססים הרגשות שלנו למדינה, וגם הערבות ההדדית שאנחנו כל כך מרבים לדבר עליה? על זיכרון והיסטוריה קולקטיביים. דתיים ולא-דתיים, ליהודים יש היסטוריה בסיסית וזיכרון בסיסי קולקטיביים, וגם תרבות משותפת. על כל אלו מתבססת הציונות שלנו, הפטריוטיות שלנו והדאגה ליהודים וישראלים באשר הם יהודים וישראלים. אפשר להיות יהודי ציוני ואתיאיסטי, ואפילו מסורתי ואתיאיסטי, ואין שום סתירה בין הדברים. להיפך, הם משתלבים מצוין. בגלל זה, הבשורה על התרבות היוצאים בשאלה לא מטרידה אותי משום כיוון, לא זה החרדי ולא זה החילוני; להיפך – אני חושב שמדובר בבשורה של ממש למדינת ישראל ולכולנו.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: מגזרי נייר, ממירים להכעיס, טיפול שורש

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page