top of page

פראיירים רק מתחלפים

זה לא סוד שמיכאל גולן מנסה למכור את גולן טלקום כבר כמה זמן, ובאמת, מה אכפת לו? הוא בא, עשה סיבוב, ועכשיו הוא רוצה לעשות מכה. כי יותר משמדובר באקזיט מדובר במכה: מכה ללקוחות, מכה לשוק, מכה לכולם. זאת אומרת, חוץ מאשר מיכאל גולן. זה היה צפוי, ואם לא אכפת לכם שאני מציין את זה, אמרתי לכם. פעמיים. אמרתי לכם שמהפכת הסלולר תתהפך עלינו, והיחידים שירוויחו הם גולן ושולחיו, שבאו לעשות סיבוב על חשבוננו. למה על חשבוננו? כי המדינה העניקה לגולן טלקום הטבות והקלות משמעותיות ביותר, בתנאי שזו תעמוד בתנאי הרישיון, מה שמעולם לא קרה. ומי ישלם את מחיר ההטבות וההקלות האלו? אנחנו, כמובן.

ויש עכשיו דיונים על דיונים לגבי השווי של גולן טלקום: גולן דורש מיליארד ש"ח, חברת ייעוץ מסבירה שהחברה שווה חצי מזה, וגם זה רק בתנאים מסוימים, ואף אחד לא מאוד מתעניין בהשפעה של עסקה כזו על הצרכנים. שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, הרגולטור בשוק ומי שאמור לייצג את האינטרסים שלנו, בכלל לא ראה בעיה בעניין. נראה לו סביר לגמרי למכור את הגורם העיקרי בשוק לתחרות, ולחזור למצב בו היינו לפני פתיחת התחרות. וכשאני אומר "לחזור" אני מתכוון לכל: לחזור לאותו מצב מבחינת תשתיות וטכנולוגיה סלולרית (ממילא לא התקדמנו מאז פתיחת השוק), ולחזור לרמת המחירים (כי מי יכריח את החברות הוותיקות להישאר באותה רמת מחירים?). לאן עוד צריך לחזור לדעתו? לא ברור, אולי בכלל אנחנו צריכים לחזור לדבר בשתי כוסות אשל שמחוברות לחוט.

בינתיים חזר בו פילבר מהעניין, וקיבל, לפחות לכאורה, את עמדת המדינה המתנגדת למיזוג של גולן טלקום וסלקום, אבל הספיק להטיל פצצה אחרת: התחרות בסלולר יצאה מכלל שליטה, לדעתו, והמחירים לצרכן נמוכים מדי. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. מלכתחילה היה ברור שהמהפכה בסלולר נוהלה לא נכון: הירידה האגרסיבית והמהירה במחירים הביאה את חברות הסלולר לפטר עובדים ולצמצם למינימום את ההשקעה בתשתיות, כך שישראל, שרואה בעצמה מדינה אולטרא-טכנולוגית, נותרה הרחק מאחור, כשברובה פועלת טכנולוגיית דור 3 בלבד ואינטרנט סלולרי במהירות מגוחכת לשנת 2015. ומה יקרה עכשיו? הטכנולוגיה תמשיך לפגר, התחרותיות תיעלם והמחירים יעלו. "אל תהיו פראיירים", אמרה הסיסמה של גולן טלקום, אבל כשמיכאל גולן הוא המרוויח היחידי, ואנחנו המפסידים היחידים, מי פה באמת הפראייר?

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page