top of page

מחוץ לקופסה

ימים קשים עוברים עלינו. הטרור משתולל ברחובות, פיגוע רודף פיגוע, ואנחנו יושבים במקום, ולא ממש עושים משהו בעניין. אולי עושים את אותם הדברים שעשינו פעם, כל אלו שאנחנו כבר יודעים בוודאות שלא עובדים ולא יעבדו. כל מיני דברים אמורפיים כמו הכרזות ריקות מתוכן של ח"כים ושרים, "להגביר את הערנות" (מה זה בכלל אומר?) וקריאות שונות לבעלי נשק לשאת אותו איתם בכל עת, שזה בכלל גרוע. כאילו, מה אתם אומרים לנו בעצם, שאתם מפריטים את ביטחון המדינה ועכשיו האזרחים צריכים לדאוג לזה? הרי אי אפשר לשים שוטר בכל פינה, וגם אם אפשר היה, לא בטוח שזה יעזור. אבל אם הגענו למצב כזה, בו דוקרים אנשים על כל צעד ושעל ובכל מקום בארץ, אז יש לנו בעיה של ממש. מדינה שלא יכולה להציע לאזרחיה ביטחון אישי בסיסי היא מדינה בפשיטת רגל.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות, חוץ מלהגביר את הביטחון והמוכנות והערנות ולשאת נשק ולאסור על עלייה להר הבית ולהכריז על סגר ועוצר ומלחמה בטרור ומוות למחבלים? לא יודע, אולי ננסה לחשוב מחוץ לקופסה וננסה משהו שעדיין לא ניסינו. נגיד, להכיר במדינה פלסטינית. לפני שאתם מתחילים לצעוק, חכו רגע ותחשבו: נגיד שתהיה לפלסטינים מדינה. הרי דה-פקטו הם גם ככה נמצאים במוסדות האו"ם ומוסדות בינלאומיים אחרים, ואנחנו וארה"ב הם היחידים שחוצצים בין הפלסטינים ובין מעמד של מדינה של ממש. אז נגיד שתהיה להם מדינה ריבונית, עם דרכון וזהות מוגדרת והכול. על הגבולות המדויקים של מה נשאר אצלנו ומה הם מקבלים אפשר להתווכח אחר כך, אבל קודם כל שתהיה להם מדינה. כן, גם מפוצלת (למה מה, יש איזה חוק שמדינה חייבת להיות מתחם גיאוגרפי סגור?). שיהיה להם משהו לטפח ולבנות ולשמור עליו. שיהיה להם גם מה להפסיד. ושיהיה לנו עם מי להתמודד מדינה מול מדינה, שווה מול שווה, לא גוליית מול דויד הקטון וחסר הישע, כמו שמתארים אותנו עכשיו.

כן, זה סיכון. אבל אם לא ניקח סיכון, בכל מקרה נפסיד. ניסינו כבר את כל השיטות הידועות לנו, אז אולי הגיע הזמן לנסות משהו אחר? הסיכון הכי גדול זה לא לעשות שום דבר, ולעשות כלום זו הפוזה שהכי פחות מתאימה לנו. לקחנו לא מעט סיכונים בשנותיה הלא-ארוכות של המדינה שלנו, ולפחות רובם הגדול השתלמו. לטעמי, לפחות, לא כדאי לחכות שנהיה תלויים על חוט השערה, לא מבחינת הביטחון האישי שלנו ולא מבחינת מעמדנו ודמותנו בעולם. יותר מדי מונח על כף המאזניים.

ומילה אחרונה לסיום: תגובות ענייניות יתקבלו בברכה, אנא הימנעו מתגובות מתלהמות ופוגעניות.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: כלים שלובים, נזק היקפי, Nous Sommes Charlie

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page