top of page

זה כנראה לא רק ספורט

חודש יולי הוא חודש עמוס במיוחד בספורט העולמי. טניס בווימבלדון, אופניים בטור דה פראנס, מרוץ מכוניות בגראנד פרי של הפורמולה וואן, ועוד ועוד. זרקו אבן על יום בחודש יולי, והיא תיפול על ראשו של אחד מהצופים באירועי הספורט האלו. ובאמת, כל אירועי הספורט מלאים בצופים; את הכרטיסים צריך לקנות הרבה זמן מראש, ולרוב הם עולים הון קטן, ובכל זאת, היציעים גדושים בצופים. ולאו דווקא בצופים עשירים, כפי שאפשר היה אולי לחשוב, כאלה שלא מזיז להם לשחרר משכורת חודשית ממוצעת על כרטיסים לווימבלדון, אלא בעיקר באדם הממוצע. אותו אחד שמרוויח את אותה המשכורת הממוצעת, ושחוסך כל השנה כדי להוציא אותה על כרטיסים לאירוע הספורט הכי חביב עליו.

בעיניי זו תופעה מעניינת במיוחד, איך זה שהעניין האנושי באירועי ספורט לא משתנה. אם כבר, הוא רק עולה, ואנשים מתעניינים באירועי ספורט וממלאים את היציעים באותו אופן בו מילאו אותם לפני, נגיד, 100 שנה. מי שלא יכול לקנות כרטיסים לאירועי הספורט הללו צופה בהם בטלוויזיה או באינטרנט, הרבה פעמים בתשלום. ואני תוהה, ביני לבין עצמי (ועכשיו גם ביני לבינכם), מה הסיבה לכך שבעולם שמשתנה תדיר, עולם שמלא בתהפוכות מכל הסוגים, פוליטיות, אקלימיות, טכנולוגיות וחברתיות, זה אחד הדברים היחידים שלא משתנים: התשוקה לספורט וההתלהבות והסיפוק ממנו.

אחד ההסברים שהכי מתקבל על דעתי זה שאולי בעולם בו יציבות היא מושג מתעתע וכמעט לא קיים, ובו המציאות היא עניין נזיל, הספורט נשאר גורם קבוע ויציב, וכך גם ההנאה האוניברסלית שהוא גורם לאנשים. בעצם הספורט הוא הדבר היחיד שלא ממש השתנה בעולם המודרני (או הפוסט-מודרני, תלוי מאיפה אתם מסתכלים): כן, ישנם אולי שינויים במעמדם של הספורטאים ובעוצמת ההשפעה הכלכלית שיש לאירועי ספורט כאלו הן על המשתתפים והן על הצופים, ועוד כהנה וכהנה גורמים, אבל הבסיס נשאר אותו דבר: טניס עדיין משחקים בדיוק אותו דבר, ועל אופניים רוכבים בדיוק אותו דבר, וגם הקרב והניצחון שהללו מנפקים הם בדיוק כשהיו, וכן הלאה וכן הלאה. כך נשאר הספורט מעין אי קטן של יציבות בעולם שמשתנה בלי הרף, במהירות מסחררת, שמספק לצופים בו עניין תמידי וסיפוק תואם. אולי זו הסיבה שגם אנשים מן השורה מוכנים להשקיע משאבים של ממש בצפייה באירועי ספורט, פשוט כי הספורט מקנה להם תחושה מרגיעה שיש לפחות דבר אחד שמתנהל כמו שהם יודעים ומצפים. מה דעתכם?

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: אוהדי הניצחונות, גרעין של אמת, השחור הישן זה השחור החדש

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page