top of page

השחור הישן זה השחור החדש

נראה שגליה של סערת ליאור לוטן קצת שככו, ולא הכי ברור לי למה. יש פה כל כך הרבה דברים בעייתיים, שאני כמעט לא יודע איפה להתחיל. לא, בעצם אני כן יודע איפה להתחיל: בשיחה של לוטן עם בני משפחתו של אברה מנגיסטו, הנמצא בידי החמאס כמעט שנה. כל השיחה הייתה רוויה התנשאות, נשלטה על-ידי הטון הפטרנליסטי של לוטן, ועיקרי הדברים שהובאו עסקו יותר ברצונו של לוטן להעמיד את בני המשפחה במקומם הראוי להם ופחות בבן משפחתם הנעדר. השיחה המקסימה הזו הסתיימה בטון מאיים כשלוטן "מסביר" למשפחה שרצונם לפנות לתקשורת, לתעד את הנאמר להם בשיחות ולהיפגש עם ראש הממשלה יביא לכך שבנם יוחזק בשבי עוד שנה. שמעתם? לא בגלל החמאס ישב מנגיסטו בשבי, וגם לא בגלל ההתנהלות של הצד הישראלי במשא ומתן (בלי להיכנס לשאלה האם היא נכונה אם לאו) – אלא בגלל בני משפחת מנגיסטו. אין לתאר.

"אפשר לפרש את השיחה בהרבה דרכים", מסנגרת אשתו של לוטן על בעלה, אבל זה לא ממש נכון. ההתבטאויות של לוטן, כפי שעלו מהשיחה הזו, הן חד-משמעיות לחלוטין. מטרידה לא פחות גם השאלה האם הן גם חד-ערכיות. כלומר, האם לוטן היה מדבר באותו אופן, נגיד, למשפחתו של גלעד שליט? או אולי למשפחתו של ישראל ישראלי (עברות מישראלסקי), שהוא, נגיד, עורך-דין או מהנדס? התחושה שממש לא, ושמה מכתיב את הטון וההתנהלות הם צבע עורה של משפחת מנגיסטו, הם אלו שקוממו על לוטן את הישראלים.

עוד מנימוקי הסנגורים למיניהם על לוטן: "הוא היה מדבר ככה לכולם". ראשית, אני מטיל בזה ספק של ממש. שנית, אם הוא מדבר ככה אל כולם, מקומו לא יכירנו בתפקיד הרגיש הזה, של קישור למשפחות שבויים ונעדרים. עוד נימוק אידיוטי: "הוא עושה את זה בהתנדבות". להתנדב, ואת זה אני אומר לגמרי ברצינות, הוא מעשה ראוי ונאה. אז מה? האם מי שמתנדב למען מטרות נעלות פטור מכללי התנהגות בסיסיים של בני אנוש? יכול להפגין התנשאות שנגועה לכל הפחות באבק גזענות? ברור שלא. ונימוק אווילי אחרון: השר בנט מספר על עברו הביטחוני של האיש, כאילו שזה רלבנטי לסיטואציה, או למשהו בכלל. עברו הימים בהם הישראלים היו מסונוורים כל כך מביטחוניסטים שימחלו להם על כל התנהגות לא-ראויה. גם מה בעצם אומר הסאבטקסט של הנימוק הזה? שביטחוניסטים הם נעלים מכדי לעסוק בזוטות כמו להתנהג כבני-אדם? ברור שלא.

איכשהו, תמיד כשמישהו נחשד בהתנהגות גזענית צצים אנשים, חברים, מקורבים וסתם נודניקים שמסבירים שהוא לא התכוון, שהוא בכלל לא כזה, שהוא עושה הכול בהתנדבות ושבעצם מדובר במלאך בדמות אדם, שדבריו הוצאו בכלל מהקשרם. נסו לחשוב על הגזען הראשון, שבגללו נטבע הביטוי הנלעג "רבים מחבריי הטובים ביותר הם ________" (הכנס את שם המיעוט או הגזע עליו דיבר הנ"ל בגזענות); אולי הוא אפילו היה אנטישמי. האמנתם לו? לא. ולא רק אתם - אף אחד לא מאמין לו. הסיבה? אנשים "טובים" לא זקוקים להגנות האלו, כי הם פשוט לא מתנהגים ככה.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: כן, לא, שחור, לבן, הפוך על הפוך, סוף מעשה במחשבה תחילה

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page