top of page

הדיקטטורה של הפופוליזם

שיטה נפלאה, דמוקרטיה. באמת שלא הייתי מחליף אותה בשום שיטה אחרת. לא לחינם אמר עליה צ'רצ'יל "דמוקרטיה היא שיטת הממשל הגרועה ביותר, מלבד כל האחרות". לכאורה היא ההיפך הגמור מדיקטטורה, אבל רק לכאורה. לפעמים דיקטטורה מתגנבת אלינו במסווה של דמוקרטיה, ומורידה לנו איזו הפוכה על העורף.

נגיד, במקרה של יוון. אלכסיס ציפרס, ראש ממשלת יוון, ומפלגתו נבחרו רק בינואר השנה ברוב מוחץ. באופן דמוקרטי, בטח שבאופן דמוקרטי. רק שההצלחה הפנומנלית הזו התבססה על הבטחת השווא שיוון "תצא ממעגל החובות" ועל הקריאה הפופוליסטית "להשיב את כבודו של העם". בטח שזה נשמע טוב. סיסמאות פופוליסטיות תמיד נשמעות טוב, מלבד העובדה הקטנה הזו שהן תלושות מהמציאות. ההכרזה על חדלות הפירעון של יוון, שמשמעה בעצם פשיטת רגל פיננסית של המדינה כולה, והכניעה המהירה של ממשלת יוון למציאות שהגיעה בעקבותיה, הן ההפוכה על העורף שקיבלו אזרחי יוון. הם הצביעו לציפרס ומפלגתו באופן הכי דמוקרטי שיש, ועוד עשו את זה – כמה אירוני – בערש הדמוקרטיה, בהתבסס על ההבטחות הפופוליסטיות של מפלגת השלטון, שהתרסקו מול קיר המציאות.

כאן מתגלה הדמוקרטיה במלוא מערומיה: כשהיא מובלת באף על-ידי הפופוליזם, היא בעצם הופכת לצורה של דיקטטורה. אולי לא כזו בה תולים אנשים בכיכר העיר, אבל בטח כזו בה העם המשולהב מהאמירות הפופוליסטיות אוכל אותה כי כעת הוא לא מסוגל לעשות שום דבר כשהמציאות מתנגשת עם הפופוליזם. גם אם בבחירות הבאות אזרחי יוון יחליטו שציפרס לא סיפק את הסחורה ויבחרו במישהו אחר, הנזק כבר נעשה.

זו הסיבה שאותו צ'רצ'יל מהפסקה הראשונה אמר גם כי "הטיעון הטוב ביותר נגד הדמוקרטיה הוא שיחה בת 5 דקות עם המצביע הממוצע", שנסחף אחרי הצהרות פופוליסטיות בלי לחשוב על משמעותם של הנושאים העומדים על הפרק. בעצם כל משטר דמוקרטי מתקיים בין שני הקטבים שבין הציטוטים האלו, והנטייה ההמונית אחרי הפופוליזם היא זו שתקבע לאיזה כיוון נתקרב.

הסיפור הקטסטרופלי של יוון הוא אזהרה עבורנו, כישראלים, לא לתת למדינה שלנו להינשא על גלי הפופוליזם מחשש שתטבע. לא על אלו המתייחסים לפוליטיקה ולפתרון מדיני, ולא על אלו המתייחסים למתווה הגז או לרפורמות בסלולר ובאינטרנט, אלא לקיים דיון עקרוני ואמיתי על מה שראוי לעשות. זה אולי קצת קשה, ובטח נשמע פחות טוב מסיסמאות פופוליסטיות נבובות, אבל זו הדרך היחידה להתמודד עם המציאות שלפנינו.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: מס שפתיים, מהפכת הסלולר מתהפכת עלינו, רגולציה להמונים

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page