top of page

שכחלון ישקיע בשוק הנדל"ן

תזכירו לי למה בדיוק אנחנו צריכים את כחלון באוצר? הרי כבר ניסינו את הטריק הזה של שר אוצר שלא מבין כלום בכלכלה עם יאיר לפיד, ולא זכור לי שזה הצליח. במקרה של כחלון זה אפילו יותר גרוע, כי ברור שמדובר בפופוליסט שמדבר בסיסמאות שנדמה לו שהציבור ירצה לשמוע, למרות שאין להן שום אחיזה במציאות הכלכלית בישראל. איזה קבלות בדיוק יש לכחלון, ומה בדיוק הוא עשה שאנחנו הולכים להפקיד בידיו את המשרד האקוטי ביותר לכלכלת ישראל, ועוד כמה תחומי משנה הנושקים לו? כלום ושום דבר.

ובבקשה אל תפלטו פבלובית עוד פעם "שוק הטלקום". כמה זמן אפשר לעוף על הרפורמה-כביכול בשוק הטלקום? הרי כל אדם שיש לו עיניים בראש ומינימום אינטליגנציה, ובטח כזה שיש לו אפילו שמץ של ראייה לטווח ארוך, רואה שהרפורמה הזו עשתה יותר נזק מתועלת. כן, אנחנו משלמים עכשיו פחות על סלולר וזה מעולה. מה זה מעולה, מהמם. אממה, זה לא פותר לנו כלום. אם נסתכל רגע מעבר לפופיק של עצמנו ולאינטרס האישי המאוד-מצומצם שלנו כלקוחות, נוכל לראות את תוצאותיה הנוספות והבעייתיות מאוד של הרפורמה הזו: צמצום ההשקעה בתשתיות סלולר, פיטורי עובדים המוניים ונפילת מניות הסלולר. ורק למקרה שאתם מדמיינים לעצמכם שלא אכפת לכם ממניות הסלולר, בואו ואזכיר לכם שהציבור הישראלי מחזיק באמצעות קרנות הפנסיה שלו בחלק נאה מהמניות הללו, והפנסיה שלו היא זו שסופגת מכה רצינית עם כל נפילה של מניות הטלקום. וכאילו זה לא מספיק גרוע, המצב הנוכחי גורם לחברות הטלקום להבין שלבד הן לא יכולות לקיים את עצמן, וכבר עכשיו יש שפע מגעים לאיחודן של כמה חברות, מה שיביא אותנו לנקודת קצה בה לא רק שספגנו פיטורים וירידה במניות, אלא שעכשיו גם יהיו פחות חברות סלולר והתחרות שוב תצטמצם.

פתאום הרפורמה הזו כבר לא נשמעת כזה להיט, נכון? אז עם מה נשארנו? עם ההבטחות של כחלון למס רכוש של אחוז אחד לבעלי דירות והעלאת המס על הפנסיה לעשירונים העליונים. היה אפשר להניח שכחלון חושב שזה ישפר את מצבנו אילולי ניסה כבר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד באותם צעדים ממש והעלה חרס בידו. הדבר היחיד שיצא לצרפתים מהצעד הזה זה הברחת כל המשקיעים ובעלי ההון מהמדינה, צעד שהותיר אותה מול שוקת כלכלית שבורה.

ומה בדיוק ייצא לנו מההבטחות המופרכות והמדאיגות של כחלון להעלאת מס רכישה על דירה שנייה לרמה של 20% (מכתבה לכתבה זה יורד קצת, אבל עדיין נשאר בעייתי מאוד) ולמסות את ההכנסות משכר דירה החל מהשקל הראשון? הרי זה פופוליזם במיטבו, כזה שלא יביא לנו שום תועלת אבל ייצר באזז חיובי בשביל שר האוצר לשעתיד כחלון, וזה כנראה מספיק לו. כי מה יקרה אם כחלון יממש את הבטחתו למס קנייה מטורף על דירה שנייה? קודם כל, שוק הנדל"ן יתרסק. ומי שטוען אחרת פשוט לא מכיר את השוק או מבין בכלל בכלכלה. כמי שחי את שוק הנדל"ן אני יכול לומר לכם ישירות שמי שמחזיק את שוק הנדל"ן בארץ אלו המשקיעים. לולי המשקיעים שקונים פנטהאוזים ביוקר, לא הייתה לנו אפשרות למכור דירות קטנות יותר במחיר סביר. חלקם, אגב, נמלטים מהשקעה בישראל כבר עכשיו.

ובכלל, מי הם המשקיעים האלו, שיש להם יותר מדירה אחת? בחלק ניכר מהמקרים לא מדובר באיזה אילי נדל"ן שמחזיקים בחמש דירות להשקעה, אלא באנשים מהמעמד הבינוני ומטה, שבעמל כפיהם הצליחו לרכוש דירה שנייה להשכרה, ממנה הם מתכננים להתפרנס בערוב חייהם. מה הם היו אמורים לעשות בכסף שחסכו? להפקיד אותו בבנק ולקבל כלום ריבית כי היא אפסית עכשיו? להשקיע אותו בבורסה המדשדשת? לאנשים הללו יש פנסיה נמוכה מאוד, אם בכלל, ו"הדירה להשקעה" הזו היא הדבר היחיד שיבטיח להם קיום נאות במדינה שחושבת שלהקצות לקשישים קצבה של 1531 ₪ זה די והותר. ועכשיו פתאום הם נהיו אויבי המדינה, כי קל ונוח להפוך אותם למטרה ולקחת מהם כסף, הרבה יותר נוח מאשר, למשל, לחשוב על תוכנית רצינית לטווח ארוך להורדת מחירי הדיור, כזו שתכלול יותר הפשרת קרקעות לבנייה ופחות הכנסות למנהל מקרקעי ישראל, שמתפקד כיחידת רווח של המדינה, האחראי לקחת כסף מהאזרחים במקום לספק להם עתודות דיור ראויות.

מה עוד יקרה אם יעלו את מס הרכישה על דירות להשקעה באופן כל כך פראי וחסר אחריות? תנו לי לספר לכם: בטווח הקצר תהיה התנפלות של משקיעים שירוצו לקנות דירה מהר לפני שהרעיון האידיוטי הזה ייכנס לתוקפו. גם הבקשה של כחלון לישראלים להמתין עם רכישת הדירה, בדיוק כמו ההבטחה של קודמו בתפקיד, לא תעזור לנו בכלל. בטווח הארוך נראה צמצום בביקושים לדירות ובהתאמה גם צמצום בבנייה. התוצאה היא אותה תוצאה: הפחתת ההיצע ועלייה במחירים, שיהפכו את הבטחותיו של כחלון לריקות מתוכן. אם כבר מישהו צריך באמת להשקיע בשוק הנדל"ן הרי זה השר לעתיד כחלון: אני רוצה שהוא יסתכל לעתיד הרחוק, מעבר לבחירות הבאות, ויציע לנו משהו יותר טוב מפופוליזם זול. מגיע לנו יותר מזה.

יש לכם מה להגיד? רוצים לראות מה כולם חושבים? הצטרפו לדיון בדף הפייסבוק שלי

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page