top of page

טיפול שורש

אז כולם מופתעים מהכמעט-לינץ' שביצעו חרדים קיצונים בקצין צה"ל שהגיע למאה שערים. אני לא מופתע בכלל, ולא ברור לי למה אתם כן. אולי כי מעבר לכך שהפגנת אלימות היא תמיד מכוערת ודוחה, נוסף לכך ממד ביזיוני במיוחד של אנשים כפויי טובה שלא מתביישים לתקוף את מי שמגן עליהם, ואת מי שבזכותו הם יכולים להתפלל ולהפגין ולהרביץ בשקט.

אולי אני לא מופתע כי גדלתי במשפחה חרדית ואני מכיר את הטרמינולוגיה ואת היחס העומד מאחורי הטרמינולוגיה, אבל גם מי שלא כבר לא צריך להיות מופתע. לחרדים, ולא משנה מאיזה זרם, יש אידיאולוגיה נוקשה, ולכל מה – ומי – שלא מתיישר איתה אין מקום בסביבתם. את זה הם מפגינים באמירות ובמעשה, והקיצוניים שביניהם מפגינים את זה גם באלימות.

החרדים לא יכולים להשיק קמפיין אלים מילולית נגד גיוס בכל אמצעי המדיה החרדיים, בבתי הכנסת וברחובות, ואז להיתמם בהפתעה כשאנשי שלומם תוקפים קצין צה"ל, כביכול לא ידעו לאן זה מוביל. אם אנחנו צריכים להיות מופתעים ממשהו, זה שקמפיין החרד"קים המכוער שהם מובילים מזה הרבה מאוד זמן הוביל לאלימות נגד חיילים רק עכשיו. כל פעם שחרדים מפגינים אלימות מאיזושהי סיבה – ויש הרבה כאלה: סלילת כבישים, הקמת בית-חולים ממוגן באשקלון מוכת הטילים, הדרת נשים, או התנגדות למעצרה של אם שהרעיבה את ילדה כמעט למוות – וזה מידרדר לאלימות, החרדים מרגיעים אותנו ואנחנו, בתורנו, מרגיעים את עצמנו שמדובר רק בקומץ קיצונים. אבל זה לא מגיע מהאוויר: הקיצונים הללו ניזונים מהאידיאולוגיה החרדית והקמפיינים שלה, ומהרבנים שלהם והתבטאויותיהם.

מאוד נוח לנו לראות רק את הפנים היפים של החרדים, ולהתפעל משליחי חב"ד בקטמנדו, נגיד, תוך התעלמות גורפת מהעובדה שרוב תושבי כפר חב"ד, למשל, הצביעו למפלגה של ברוך מרזל, אדם שעיקר אמונתו ומשנתו היא הסתה ואלימות. אנחנו צריכים לצאת מהבועה שלנו, בה נוח לנו לראות את פניהם היפים של החרדים ולהתעלם מפניהם הפחות-יפים, ולא לנתק את תופעת האלימות מהרקע האידיאולוגי ומעשי ממנו היא שואבת, כמו גם מהתנהלותם היומיומית.

הרי כשמדובר בפוליטיקה כל כך ברור לנו שאלימות היא תוצאה של הסתה, וכל ח"כ ועיתונאי זועקים "הסתה!" על כל התבטאות של איזה טוקבקיסט מופרע, אז למה זה לא ברור לנו כשמדובר בחרדים? צריך לשים לזה קץ עכשיו, לא רק באמירות של פוליטיקאים שמזדעזעים מהפגנת האלימות נגד הקצין, אלא לעקור את זה מהשורש, נקודה.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: מתן בחינם, מראה שחורה, קורבן אשם

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page