top of page

הציבור ישלם

לפי התגובות בחצי שנה האחרונה בדף שלי אפשר היה לנחש לאן נושבת הרוח, ובכל זאת התאכזבתי מאוד מתוצאות הבחירות. בראייה שלי זו טעות היסטורית שתוצאותיה עלולות להיות בכייה לדורות, ואני תוהה איך רואה את זה רוב העם, זה שהצביע לביבי.

קו המחשבה הבסיסי שלי גורס שמה שקרוי פה "העם" בדרך כלל טועה, פשוט בגלל האהבה לפופוליזם זול ולחשיבה פשטנית. העם נסחף אחרי אנשים שמפחידים אותו, והפחד הבסיסי הזה הוא שמביא אותו לחזור ולהצביע למי שהוכיח את עצמו כחסר תועלת עבורו מכל בחינה אחרת. כמו שבוי שלוקה בתסמונת סטוקהולם, שגורמת לקורבן להזדהות עם מי שמחזיק בו כי הוא נתפס בעיניו כחזק ושולט בסיטואציה, כמו שהקורבן עצמו היה רוצה להיות.

המחשבה הזו מביאה אותי לתהות, ומה אם בוז'י, על דעותיו המתונות יותר, היה מנצח? האם זה אומר שהעם פתאום נהיה חכם יותר? כי לכאורה לפי קו המחשבה הזה אם רוב העם היה סבור כמוני, שיש להצביע לבוז'י אז אני כנראה טועה. אז מצד אחד התוצאות ממש מדכאות, ומצד שני אני שמח שלא טעיתי. וכן, העם טועה. אחרת לא היינו במצב בו רוב חברי הכנסת הם קיצוניים מצד זה או אחר, ורק כ-40 חברי כנסת מתוך 120 הם מתונים.

שלא לדבר על הרטוריקה המדאיגה שמאפיינת את המחנה הזה, כמו בנט שהתהדר בזה שהוא ומפלגתו הם "הציונים האמתיים" והיחידים. ההיסטוריה מראה שיש להיזהר מאוד מאנשים שטוענים שהם היחידים שמייצגים את האמת והצדק, ושאנשים כאלה בדרך כלל טועים בסדר גודל היסטורי גם כן.

עוד משהו משונה בעיניי בהקשר הזה הוא הסתירה הבסיסית בין הרצון של הימין לספח את יהודה ושומרון ולתת אזרחות לחלק מהפלסטינים המתגוררים בהם לבין הפאניקה שתקפה את ביבי והימין כולו ביום הבחירות מ"הערבים שנעים בהמוניהם לקלפיות כדי להצביע". כאילו, אם מפחיד אתכם כל כך שהערבים שכבר אזרחים השיגו 13 מנדטים והם המפלגה השלישית בגודלה בכנסת, מה תעשו כשיהיו להם 30 מנדטים והם יהיו המפלגה הכי הגדולה בכנסת? כמו לכל דבר אחר, לפופוליסטים אין תשובה גם לזה.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: להיות או לא להיות, ישראל 2.0, בחירות או לא להיות

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page