top of page

שאלה של השקפה

אם כן, מכות בכנס בחירות של מפלגת "הבית היהודי" בחיפה. למה אני לא מופתע? בינינו, גם אתם לא מופתעים. משום מה האלימות תמיד מתנקזת לכנסים והתכנסויות של ימנים ומפלגותיהם, אבל לא לאלו של השמאל. ולפני שתקפצו, אני לא שמאלני. אבל כמישהו שרוב הזמן ממוקם במרכז, ויכול להסתכל גם ימינה וגם שמאלה בלי משוא פנים מיוחד, אני לא יכול שלא לתהות למה יש יותר סיכוי ש דווקא התכנסות של ימנים תסתיים באלימות לעומת התכנסות של שמאלנים.

ייתכן ששורש העניין מצוי במין דטרמיניזם פוליטי שהרבה ימנים לוקים בו, ואני אסביר: מלכתחילה אנשים הם טאבולה ראסה, לוח חלק. אנחנו באים לעולם נקיים ממחשבות, שיפוטיות, טעמים ודעות קדומות, אבל מפתחים כאלו עם הזמן, באורח בלתי נמנע. מקורות ההשפעה יכולים להיות ההורים, החברים, הלימודים, הסביבה. עד כאן הכול תקין. אבל באיזשהו שלב, כשהם גדלים, אנשים מתחילים לפתח חשיבה ביקורתית לא רק כלפי המקום ממנו הגיעו אלא גם כלפי הדעות בהם "האכילו" אותם. הם מתחילים לחשוב מה נכון או לא נכון, מתאימים את דעותיהם, וכך, לאט לאט, הם מתחילים לגבש לעצמם לא רק מחשבה עצמאית, אלא גם אישיות של ממש.

זה לא אומר שרק אם אתה משליך את כל ערכיך מאחורי גווך אתה אדם נבון. אתה יכול גם להחליט, לאחר מחשבה ביקורתית, שאכן יש ממש בערכים ובדעות שקיבלת כמובנים מאליהם מאז ומתמיד. השאלה אם מתישהו, באיזשהו שלב, פיתחת מחשבה ביקורתית ועצמאית או לא. כאשר אדם לא טורח לפתח מחשבה עצמאית משלו, קל לו יותר להגיב לדעות אחרות באלימות, מילולית כפיזית. בדומה לקיצוניים דתיים, שסבורים שאמונתם דורשת מהם לא רק לקיים את מצוותיה אלא גם להוקיע באלימות את אלו שאינם כמותם. זו לא דעה הנתמכת בטיעונים המבוססים על המציאות, זו אמונה. מכאן גם נובעים שורשיה של האלימות הזו: זו אלימות שנובעת מכעס על זה שמישהו אחר מעז לערער על אמונתם של המאמינים, את מה שחשבו כמובן מאליו, ואת הגישה הכללית של "אם אתה לא איתנו אתה נגדנו". ככה, נגיד, רק ימנים יודיעו לשמאלנים שהם אנטי-ציוניים ולא אוהבים את המדינה, במקום פשוט לומר להם שדעותיהם והשקפתם מוטעות. גם התגובות האלימות לפוסטים שלי כאן (שהן מעטות. רובן ענייניות ומכבדות את כותביהן) מגיעות מימין. כלומר, כשדעה לא מבוססת על טיעונים שנתמכים במציאות אלא על אמונה, התנגדות לה תיתקל באלימות. כמי שעומד לא משמאל ולא מימין אלא באמצע, הרושם שלי מכל האלימות הזו הוא שככל שמישהו צועק חזק יותר - ככה הוא צודק פחות.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: ישראל 2.0, על אנטישמיות ושנאה עצמית, יחסים מסוכנים

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page