top of page

נזק היקפי

הפיגועים המתועבים בדנמרק, לצד הפיגועים הקשים בצרפת שקדמו להם, מעוררים הרגשה כאילו אירופה עוברת גל טרור מתמשך, והידיעה הזו מוציאה מכמה קיצוניים פה כמה תגובות רפלקסיביות. הראשונה, כמובן, היא שמחה לאיד נוסח "עכשיו הם יבינו מה עובר עלינו כאן", והשנייה לוקחת את השמחה לאיד למקום מעט יותר מתוחכם נוסח "עכשיו הם יבינו מה עובר עלינו כאן ולכן יהיה יותר קל להגן על עמדותיה המדיניות של ישראל".

עכשיו, השמחה לאיד מהסוג הראשון היא סתם מרושעת. אין שום דבר משמח באנשים שנפצעים ונהרגים, ואין שום דבר מקסים בזה שעוד אנשים, לא משנה מאיזו אומה, מצטרפים למעגל הטרור והשכול. אבל השמחה לאיד מהסוג השני, בנוסף על היותה מרושעת, היא גם מטומטמת. היא מניחה שצרת רבים היא חצי נחמה, ושוכחת שיותר מזה צרת רבים היא נחמת טיפשים. נכון, קורבנות עשויה לעורר הזדהות, אבל ההנחה שזה הדבר היחיד שהיא מעוררת היא שגויה מהיסוד. למה? כי היא מתכחשת לאינסטינקטים הכי בסיסיים של אנשים, שיותר מהזדהות מעוניינים, דבר ראשון, להרחיק את עצמם מהאסון המתקרב ובא, ולא להיות נזק היקפי.

האמת היא שמעבר לתגובות הפוליטיקלי קורקט המחויבות אנשים בעיקר לא רוצים להיות קרובים לישראל או מקושרים אליה באיזשהו אופן, שמבחינתם בעיקר עלול להפוך אותם למטרה, או לכאלה שעלולים להיפגע רק משום שהם שוכנים בקרבתה. אנחנו כל כך פרובינציאליים ועסוקים בעצמנו שאנחנו לא שומעים שבעיקר רוצים להתרחק מאיתנו, לא להקשיב למדיניות שלנו ולהסברים עד כמה אנחנו צודקים. אולי הציטוט שמדגים הכי טוב את דעת העולם על הקשר בין המתרחש בישראל לפיגועים הוא מדבריו של שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, שסבר שהדרך הטובה ביותר להרגיע את גל הפיגועים של המוסלמים הקיצונים הוא להביא לשלום בין הישראלים לפלסטינים. הוא טועה כמובן, אבל זו לא הנקודה – מקשרים אותנו לפיגועים הללו ובהתאם רוצים להתרחק מאיתנו.

ואם אתם חושבים שזה לא נכון, ומה שאני מכנה האינסטינקט האנושי הבסיסי להתרחק לא קיים, עשו מבחן קטן עם עצמכם: נסו להיזכר בטוקבקים לידיעה שמדווחת, למשל, על תאונת דרכים בשל שכרות ("זה רק רוסים"), או על רצח של בן משפחה אחד בידי בן משפחה אחר ("זה רק ערבים"), ואלו רק הדוגמאות . אם תהיו כנים עם עצמכם לרגע, תודו שמלבד גזענות אינהרנטית מפגינות התגובות הללו בעיקר רצון להרחיק את עצמך מהאסון, כי אם זה "הם", אז זה לא "אנחנו". כך גם פיגועים בחו"ל: הם לא מקדמים את ההסברה הישראלית בשום צורה, ואפילו להיפך - הם מהווים סיבה נוספת לאנשים אחרים להרחיק את עצמם מישראלים ויהודים כדי להתרחק מאסון שעלול להתרגש על ראשם.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: הסיבות לעלות, Nous Sommes Charlie, אנטי-אנטישמיות

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page