top of page

מהפכת הסלולר מתהפכת עלינו

לא נעים לי להגיד שוב "אמרתי לכם", אבל לפעמים מוכרחים להגיד. אז אמרתי לכם. כבר לפני שנה אמרתי לכם ש"מהפכת הסלולר", כמו שקראו לה פה, היא בעצם חרב מתהפכת, שהלהב שלה עלול להיות מופנה כלפינו, והנה זה קורה. אולי נהנינו תקופה מסוימת ממחירי סלולר זולים למדי, אבל העובדה היא שעכשיו חברות הסלולר מתרסקות ועלולות למחוק חלקים ניכרים משוויין כמו גם לפטר הרבה מאוד אנשים.

אל תבינו מזה שאני אומר שמחירי הסלולר לפני המהפכה היו מצוינים והכול היה מעולה ולא היה צורך בתחרות. רחוק מזה. אבל נראה שמה שהוביל את העניין היה יותר פופוליזם ופחות מחשבה, שיטה שהופכת נפוצה יותר ויותר לאחרונה בישראל, שרק סמוך לבחירות קוראים לה בשמה האמיתי, "כלכלת בחירות".

שוק הסלולר בישראל הוא קטן ורווי למדי, והדבר האחרון שהוא היה צריך, בעיניי, הוא עוד 4 שחקנים. גם ביחס לכמות המפעילים במדינות המפותחות בעולם, 7 מפעילים למדינה של 8 מיליון איש זה המון. ממש המון. כיום הגיע השוק הזה לנקודת משבר, והתוצאה היא חברות סלולר שדי קפאו מבחינת טכנולוגית, כשרשת דור 4 עדיין לא פרוסה ופועלת ברוב הארץ, שווי המניות של החברות ברצפה (פרטנר, למשל, קנתה את 012 סמייל ב-1.5 מיליארד ₪, והיום שווייה של החברה כולה הוא 2 מיליארד ₪) וסכנת פיטורים מרחפת על עובדי החברות הללו, ש-8,000 מהם כבר פוטרו מאז אותה "מהפכה סלולרית".

אז מה כן לעשות? אם הרגולטור רוצה כל כך להועיל לישראל ולישראלים, עליו להסתכל מעבר להיום ולמחר, ולחשוב איך הוא מסייע לבניית העתיד. להבין שמדובר במרתון, ולא בספרינט. אפשר היה לוודא, למשל, שאחוזים קבועים מרווחי החברות ילכו למחקר ופיתוח טכנולוגי עבורנו, שייקבע זמן המתנה מינימלי לקבלת שירות טלפוני – ואשכרה יעמדו בו - ואפשר היה גם לקבוע דדליין לפריסת תשתיות 4G מתקדמות, שמצויות כבר בכל המדינות המפותחות חוץ מזו שלנו. היה אפשר לעשות עוד אלף ואחד דברים שיצעידו אותנו קדימה בלי להזניח את האספקט הצרכני – לא רק עלות, אלא גם שירות וקדמה טכנולוגית. כי אנחנו נהיה פה גם אחרי ששר שמוביל רפורמה יתחלף, ואחרי שהממשלה והכנסת יתחלפו גם. אנחנו פה לטווח הארוך, ומישהו צריך לחשוב על זה.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: זה הפופוליזם, טמבל, רגולציה להמונים, הזול עולה לנו ביוקר

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page