top of page

רגולציה להמונים

נראה כאילו אנחנו במין שלב כזה שכל קשקוש שמגיע מהציבור מקבל מיד אצטלה מכובדת של "חוכמת ההמונים". כאילו, ההמון יודע כמה שוקל שור שעומד על הבמה מולו, או כמה מלח יש בים המלח, אז בואו ניתן לו להחליט עוד כמה דברים כמו נגיד, מה יהיה תקציב החינוך, או איזה תרופות להכניס לסל התרופות. אה, לא? למה לא? אולי כי יש דברים שדורשים מומחיות מסוימת, והחלטה מושכלת בעניינים האלו דורשת הממ..איך קוראים לזה, קצת השכלה? נכון.

קידוח נפט.jpg

אז בואו נחשוב רגע, כמה מתוך תשואות ההמון לדיויד גילה על החלטתו לבטל את מונופול הגז של חברת נובל אנרג'י ויצחק תשובה הגיעו מתוך איזה ידע מובנה וכמה הגיעו מאיזו הרגשה פופוליסטית שמבוססת על כלום ושום דבר וכל הפואנטה מאחוריה היא "למה לתשובה ולנובל אנרג'י יש גז ולי אין"? ותהיו כנים, בבקשה: נכון שכלום ושום דבר?

בואו נדבר שנייה על הצמיחה במדינת ישראל: לפי קרן המטבע הצמיחה בישראל עומדת על 4%, וצפויה לרדת ל-3.5%. אם זה נשמע לכם הרבה ומהמם, תזכרו לרגע שאיינשטיין אמר שהכול יחסי, ובואו נבדוק מה קורה אצל ידידתנו הגדולה ביותר וכו' וכו' – ארצות הברית: הצמיחה בארה"ב זינקה ל-5%, שיא של 11 שנים. עכשיו, צמיחה של 5% זה יפה גם למדינה שהתמ"ג בה עומד על כ-35 אלף דולר, כמו ישראל. כלומר, זה לא מלהיב, אבל זה יפה. כלומר, לא הגענו לזה וגם מה שהגענו אליו צפוי לרדת. אבל למדינה כמו ארה"ב, שהתמ"ג שלה עולה על 53 אלף דולר לנפש, זה כבר יוצא דופן.

למה אנחנו לא מגיעים לזה? כי קברניטי המדינה שלנו מתעסקים רק בהחלטות פופוליסטיות כמו איך לקצץ את כנפיו של היזם הזה והיזם ההוא, ואיך לחנוק תחום מתפתח עם רגולציה ועוד רגולציה, עד שאף אחד לא ירצה להשקיע בישראל או לעשות עסקים בה. ולפני שתפטרו את עצמכם מהצורך לחשוב עם האמירה שזו רק דעתי, תשמעו מה חושבים על הצעד הזה מבחוץ: מנהל חברת ייעוץ בריטית ידועה סובר שהצעד "עושה נזק גדול לישראל", הפייננשל טיימז קובע שהפופוליזם השתלט על ישראל, ובלומברג מדגימה איך ישראל נתפסת מול המשקיעים, שממהרים לצאת מהבורסה כאן. אם נוציא את הראש שלנו מהחול לרגע, נראה שיש הסכמה בינלאומית שהצעד הזה לא יקדם אותנו לשום מקום.

לשוק החופשי מערכת איזונים ובלמים משלו; לממשלת ארה"ב צורך מזערי עד לא קיים להתערב בכלכלת השוק, והשוק מתגמל אותה בצמיחה שאנחנו יכולים רק להתקנא בה. אם כבר הממשלה מעוניינת להתערב, כדאי שתעשה את זה באופן חיובי, כזה שמסיר חסמים שמקשים על יזמים לפתוח עסקים ולפתח את כלכלת המדינה, וכזה שמאפשר לוותר על הבירוקרטיות המעייפות שלנו ועל האובר-רגולציה במקום בו היא לא נדרשת. אתם אפילו לא מבינים כמה זה ישתלם לנו: צמיחה של 5% בישראל פירושה 200 אלף אנשים פחות מתחת לקו העוני, אז שווה להשקיע, בעיקר כי אנחנו רוצים לחיות כאן גם אחרי הבחירות.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page