top of page

בנפול טייקונך אל תשמח

אני לא לגמרי מבין את אווירת החדווה הכללית ששוררת פה סביב נפילתם של טייקונים כנוחי דנקנר, אילן בן דוב, מוטי זיסר ודומיהם. לפי הסיקור התקשורתי העולז אפשר היה לחשוב שירידתם של הללו מנכסיהם מעשירה את שאר אזרחי ישראל ואת קופת המדינה גם יחד. למרות שהתנהלותם של אנשי עסקים אלו מעוררת שאלות ותהיות, היא ודאי לא מעוררת שמחה לאיד. ועם זאת, שמחה לאיד הייתה הקו המנחה בתוכנית לילה כלכלי בערוץ 10 (14.12.2014), שיותר מרבע ממנה(!) עסק בפינוי ביתו של זיסר לאחר שירד מנכסיו ונאלץ להעביר אותו (כמו גם את נכסיו האחרים) לבנק תמורת חובותיו שלא שולמו.

איש נופל מסולם.jpg

עצם הסיקור של פינוי ביתו של זיסר, ועוד תחת מסווה של עניין כלכלי לציבור, הוא נמוך וצהוב. אני יכול רק לתאר לעצמי את הכאב שחש כל אדם שמפנים אותו מביתו, בין אם מדובר באחוזת פאר ובין אם מדובר במאהל. להוסיף לכאב הזה גם סיקור שרוקד על הקושי זה כבר מכוער ממש. אין פה שום ערך עיתונאי או עניין לציבור אלא סתם עיסוק ברכילות זולה.

אחת הטענות שהוטחו בזיסר באותה כאילו-כתבה הייתה שחובותיו לבנקים הם בעצם חובות לציבור, שהוא הסובל העיקרי מאי תשלום החובות. זיסר, נאחז בשאריות כבודו העצמי, הפנה את הכתב לבנקים, שהם אלו שאישרו את ההלוואות. ואכן, תרצו או לא תרצו, הבנק הוא הגורם האחראי העיקרי כאן. הבנק הוא עסק, וחלק ניכר מעיסוקו הוא הלוואת כספים למטרות רווח. הוא זה שאישר את ההלוואות, הוא זה שמקצה מדי שנה סכומים ניכרים לכיסוי הלוואות שלא שולמו מתוך הבנה שמהלכים עסקיים לא תמיד צולחים כמקווה, והוא זה שעיקל את ביתו ונכסיו של זיסר על מנת להשיב את החובות הללו. מנימת השאלות בתוכנית אפשר היה לחשוב שזיסר גנב את הכסף, ולא לווה אותו מהבנק במהלך עסקי לגיטימי שכשל. עם כל הצער, זו דרכו של עולם וזו דרכם של עסקים - לפעמים הם מצליחים, ולפעמים הם נכשלים. אגב כספי ציבור, אם זכרוני אינו מטעה אותי נדמה לי שגם ערוץ 10 חייב למדינה כמה עשרות מיליוני שקלים שלא שולמו, אבל זה, כנראה, ממש סבבה. אז גם אם אני לא ממש מצפה שערוץ 10 ירחם על זיסר בנפילתו, אולי קצת פחות עליזות תהיה במקום.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: סדר עולמי חדש, אמרתי לכם, הורדת מחירי הדירות: עבודה בעיניים

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page