top of page

מרגיע או מפריע

Sirens.jpg

אנחנו מתים על כוכבים לרגע. רוצים לצלם אותם, לגעת בהם ולהעלות אותם לפייסבוק שלנו, כדי שכולם ידעו שגם אנחנו מקושרים. במיוחד עכשיו, שאת מקומם של פליטי ריאליטי דלוחים מחליפה כוכבת ישראלית אמיתית ובלתי-מעורערת - כיפת ברזל, כמובן. שורה של יירוטים מוצלחים (טפו-טפו-טפו), שחלקם הועברו בשידור ישיר בערוצי החדשות, רק מגבירים את ההתפעלות: תראו מה זה טכנולוגיה ישראלית.

גם אני שותף להתפעלות, כמובן. תודה לאל ולרפא"ל על כיפת ברזל (טוב, די עם החרוזים). בעיקר כשאני במרחב המוגן הסמוך למקום מגוריי, אבל לא רק: גם כשאני צופה בכמות הטילים העצומה המשוגרת בעיקר לערי הדרום, ובתוצאות הקשות של פספוס בודד. ללא ספק, להיט.

רק על עניין אחד אני עדיין תוהה: האפקטיביות שבאזעקה. אם אתם לא גרים בדרום ובשפלה, אלא במרכז וצפונה, ודאי שמתם לב שאנחנו חוטפים הרבה פחות טילים, ואלה שכן מגיעים לפה, זכו כולם למפגש קרוב ואפקטיבי עם טיל תמיר. אז ממה נשאר לנו להיבהל? בעיקר מהאזעקה. כי בעוד שבאזורנו זה איש לא נפצע מטיל (הקש בעץ + אמונות טפלות רלבנטיות אחרות), הרי שמספר מדאיג של אנשים נפצע מהפאניקה שעוררה בו האזעקה.

כך, למשל, נפצע אדם בדרכו למרחב המוגן, אישה קיבלה דום לב בעת אזעקה ומתה, ועשרות אחרים נפצעו במרוצת הבהלה שלהם למרחב המוגן. מאותה סיבה בדיוק שונה צליל הסירנות של האמבולנסים שעכשיו נהנים מצליל אירופי, כדי שלא נבלבל אותם עם אזעקה וניבהל. כמעט אפשר היה לחשוב שהאזעקה יוצרת הרבה יותר נזק מהטילים ומצטיינת בעיקר בזריעת פאניקה כללית.

כלומר, המצב מן הסתם היה שונה לו היו משוגרים לאזור עשרות טילים ביום, כמו שקורה דרומה מכאן, אבל כרגע, אני תוהה אם האזעקות לא יוצרות כאן בעיקר דמורליזציה ומשמחות את החמאס, שנהנה לראות תל-אביבים מתרוצצים בפאניקה, ומזה שהעיר בלי הפסקה הפכה לעיר שחוששת מהאזעקה. תנועת הקונים ואפילו העובדים בעיר הואטה מאוד, האטה משמעותית במיוחד לכלכלת ישראל שהיא יותר שבירה ממה שנדמה לכם. למה משמעותית? לא רק כי זו עיר הכי ידועה בישראל (תתפלאו כמה לא-ישראלים טועים לחשוב שתל-אביב היא בירת ישראל, ולא ירושלים), אלא גם כי תל-אביב היא הבירה הכלכלית של הארץ, ופגיעה בחיי היומיום בה פירושה פגיעה של ממש בכלכלה הישראלית, העלולה להעביר מסר בעייתי כאילו כבר "סגרנו את המדינה".

כל זה כמובן ישתנה אם חלילה כיפת ברזל לא תצליח ליירט את אחד הטילים שנורים לאזור, אבל אני מוכרח לתהות איך זה שמוות משוער, שעוד לא קרה, מירי טילים, מלחיץ אותנו יותר ממקרי מוות לא מעטים שמתרחשים כל יום כתוצאה מתאונות דרכים או טביעה בבריכות. כנראה שאת חישוב הסיכון/סיכוי מגורמי המוות הללו החלטנו לקבל, ואת אלו הנובעים מהתקפת טילים - לא. מעניין מה היה קורה לו האחראים היו נמנעים מהשמעת אזעקות: האם הייתה פחות פאניקה? פחות אנשים היו נפגעים? אני באמת לא יודע. מה דעתכם? השתתפו בסקר הקטן שלי: אזעקה – מרגיע או מפריע? וספרו לי מה אתם חושבים.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page