top of page

פרדוקס בית-הכנסת הריק - שלב ההוכחות

כידוע, הבלוג הזה עוסק בעיקרו בדעות. אני חולק את דעותיי בנושאים שונים, ולעתים אפילו זוכה לתגובות. אני מודע לזה שלפעמים הפוסטים שלי עשויים לעורר דיון נמרץ (במקרה הטוב), ואולי אפילו אי-הסכמה וכעס (במקרה הפחות טוב), ואני לגמרי מקבל את שתי האופציות. כל תגובה עניינית היא רלבנטית, גם כזו שמתנגדת לדבריי מכל וכל, כל עוד היא נאמרת או נכתבת באופן תרבותי ועוסקת בדעה ולא באדם שביטא אותה.

המון תגובות כאלו (ענייניות ותרבותיות, אך בעיקר המון) הגיעו לפוסט "פרדוקס בית-הכנסת הריק". מיעוטן הסכימו איתי, רובן התנגד לדעתי בתוקף. למי שאין כוח להיכנס לפוסט עצמו, אסכם בקצרה את הפואנטה: לי נראה שבתי-הכנסת בעיר ניו-יורק וסביבותיה התרוקנו מיושבים, ולטעמי הסיבה לכך טמונה ביהדות עצמה, שלימודה מביא את הלומדים המשכילים להתרחק ממנה יותר ויותר. המתנגדים, רובם ככולם, טענו כי בתי-הכנסת בארצות-הברית בכלל ובניו-יורק בפרט רק מתמלאים, והביאו כהוכחה לדבריהם בתי-חב"ד למיניהם ושאר אנשים שעוסקים ב "קירוב ליהדות" שידיהם, כך הם טענו, מלאות עבודה.

ובכן, לא לעתים קרובות קורה לך שאתה מקבל תיקוף מחקרי לדעות שלך, אבל כשזה כבר קורה, זו הזדמנות מצוינת להגיד לאותם מגיבים: טעיתם. אתם טועים. וכל עוד תמשיכו להחזיק בדעות האלו – תטעו. סקר גאלופ שהתפרסם, בין היתר, בעיתון גלובס, גילה כי " היהודים האמריקאים, יותר מבני כל דת אחרת, מייחסים חשיבות פחותה לדת בחייהם. במילים אחרות: הם הכי פחות דתיים מבין בני כל הדתות האחרות בארה"ב. על השאלה, 'האם הדת חשובה בחיי היום-יום שלך?', רק 41% מהיהודים השיבו בחיוב, ו-58% השיבו בשלילה." רק כי זה חשוב, אני חוזר שנית: היהודים הם הכי פחות דתיים מבין בני כל הדתות האחרות בארה"ב.

חשוב מזה (לענייננו, כן? לא אבסולוטית), הסקר מעלה כי "על השאלה באיזו תכיפות אתה מבקר בכנסיה/בית-כנסת/מסגד, 65% מהיהודים השיבו 'אף פעם' או 'לעיתים רחוקות' ו-34% אמרו פעם בחודש או יותר. לעומת זאת, 64% מהמוסלמים מגיעים למסגד לפחות פעם בחודש בהשוואה ל-35% שאינם מבקרים במסגד אף פעם או לעיתים רחוקות. המורמונים אדוקים יותר מהמוסלמים, הקתולים קצת פחות." כלומר, היהודים אכן מבקרים הכי פחות בבית-הכנסת, הן לעומת הנוצרים והן לעומת המוסלמים.

מלבד היתרונות הברורים שבלהיות צודק וביכולת להגיד לכל מבקריך בנושא הזה "נהנה בננה" (אל תזלזלו. יש בזה משהו), יש עוד עניין די חשוב בעיניי: העדר היכולת של גורמים אינטרסנטים שונים, בעיקר חרדים, שפעילים בעולם היהודי וסבורים שהם "מעוררים אותו", ליישב את הסקר הזה עם הסברה הזו, שעכשיו ברור שהיא לא ממש מעוגנת במציאות. נניח לרגע לעובדה שאני סבור שהרב קוק, למשל, עשה למען היהודים והמדינה יותר ממה שיעשו הגורמים החרדים הללו למענם כל חייהם, הרי שחשבון פשוט מראה שאם נוריד מאותם 34% שבאים לבתי-הכנסת פעם בחודש או יותר את החרדים, הדתיים, הקונסרבטיבים והרפורמים נגלה שאלו שכביכול "מתקרבים ליהדות" בסיוען של אותן קבוצות עניין הם בגדר טיפה בים, ותו לא.

כלומר, היהודים אכן מבקרים פחות ופחות בבית-הכנסת, ולא ממש מושפעים מפעילותם של הגורמים שמנסים להשיב אותם לשם, קולניים ככל שיהיו. נכון שעדיף להיות חכם מאשר צודק, אבל אם כבר נקרתה לידיך הזדמנות להיות שניהם – זה לא רע בכלל.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page