top of page

המהפכה הצרפתית

איך היה חופש פסח? נהניתם? זהו, שלא לכולם היה לחופש בפסח. יש אנשים שעבדו כרגיל, יש כאלה שעבדו חצי יום בחול המועד, ויש אנשים שטכנית היו בחופש, אך ענו למיילים ולטלפונים מהעבודה. וכולם, אלה שעבדו ואלו שלא, קינאו נמרצות בצרפתים, שלפי ידיעות שהתפרסמו בעולם לא חייבים יותר לענות למיילים או טלפונים בענייני עבודה לאחר שיום העבודה הסתיים.

לא חסרות סיבות לקנא בתרבות העבודה של הצרפתים. כך, למשל, שבוע העבודה הצרפתי כולל 35 שעות בלבד, והעובדים נהנים מחמישה שבועות של ווקאנס בתשלום. וההבנות האחרונות אליהן הגיעה הממשלה הצרפתית, כך נראה, הן הדובדבן שבאקלייר. לפי ההבנות הללו, כמיליון עובדים יסיימו את יום העבודה שלהם עם צאתם מהמשרד, מדי יום. לא עוד מענה מסביב לשעון לטלפונים ואימיילים בנושאי עבודה, חסל סדר "תמיד מחובר" ושאר סלוגנים שנועדו להשכיח מהעובד שאם הוא לא מפסיק לעבוד הוא בעצם הופך לעבד.

על פניו מדובר ביוזמה מוצלחת ממש, שבבסיסה עומד רציונל הגורס, בצדק, כי אין סיבה שעובדים ימשיכו לעבוד בשעות מחוץ לשעות העבודה, ועוד בחינם. כולנו אולי יודעים לדקלם ש"לכל זמן ועת לכל חפץ", אבל לא מפנימים את זה בנוגע לעבודה. ולא שאנחנו כאלה וורקוהוליקים, כמו שזה לא בכוונה: אנחנו הרי כבר לא מרגישים שאנחנו תמיד בעבודה, היות והסמארטפונים אליהם כולנו דבוקים מסייעים לשעבוד הלא-נגמר באמצעות הבליל האינסופי של פייסבוק ואינסטגרם ו-YNET ו-2048 וטלגרם וקבוצות ווטסאפ ועוד ועוד (הבנתם את הרעיון), בו נטמעים גם המיילים והטלפונים מהעבודה.

אלא מה, אליה וקוץ בה: הרעיון הזה הוא אומנם רעיון יפה, אולם הוא יישאר בגדר רעיון בלבד כל עוד רק צרפת מאמצת אותו. כל עוד רק מדינה אחת, או אפילו שתיים, הן היחידות שמאמצות את הרעיון הזה, כשבשאר העולם המפותח ימשיכו לענות למיילים ולטלפונים 24/7, הרי שלא יהיה שינוי של ממש. חשוב מזה, מעט המדינות שאימצו את הקונספט הזה רק יפסידו מכל העניין, כי הן יהיו היחידות בהן יוגבלו שעות העבודה. בנוסף, כשיזמים ישקלו היכן לפתוח את העסק המצליח הבא שלהם, צרפת, למשל, לא תהיה ברשימה, בדיוק מהסיבה הזו.

אז כדי שהרעיון הזה לא יהפוך לחרב פיפיות שבסופו של דבר עלולה להרע עם העובדים במקום להיטיב עימם, וכדי שהרעיון הזה יהיה אפקטיבי, כל מדינות העולם המפותחות והמובילות-כלכלית צריכות לאמץ אותו כמו שאימצו עקרונות כלכליים אחרים – גלובליזציה של שעות ותרבות העבודה.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page