top of page

סדר עולמי חדש

נשיא ארה"ב אובמה ומנהיגים אירופיים נוספים סופגים בשבועיים האחרונים ביקורת חריפה על חוסר המעש שהם מפגינים בכל הקשור למשבר באוקראינה. קריאות ברוח דומה נשמעו כשהרוסים נכנסו לחצי האי קרים, כשעיקרן גורס כי כבר אין שוטר עולמי שיכול לכפות על מדינות שונות להתנהג בהתאם לנורמות הקבועות בעולם המערבי, וכל הקונספט הזה נמצא בפשיטת רגל של ממש.

יש משהו בביקורת הזו, והיא לא לגמרי ריקה מתוכן, אבל לטעמי מדובר בקונספט מיושן שעבר עליו הכלח. אין לנו צורך כבר במעצמה או בגוף רב-לאומי שיפקח על הנעשה במדינות השונות. יש שריף חדש בעיר, וזה השוק העולמי.

השוק הוא השוטר העולמי הטוב ביותר שיכולנו לקוות לו, והוא גורם לי לחוש אופטימי כשאני חושב על העתיד שיתנהל תחת שליטתו. אין דרך לאיים על השוטר העולמי הזה, אין דרך לכופף לו את היד ולגרום לו לחדול ממעשיו, הוא לא מושפע מאסיפות או"ם ולא מכנס מסיבות עיתונאים. מנהיגי המעצמות מפגינים אימפוטנציה קלה ביחד למשבר באוקראינה? לא נורא, השוק מיד מתערב, מרסק את הבורסה ברוסיה ומוריד את הרובל לשפל חסר תקדים. התוצאה? פוטין אולי משמיע עדיין קולות מלחמה אבל הם רפים. מאוד רפים. כרגע הוא נראה עסוק בחיפוש קדחתני אחר סולם שיאפשר לו לרדת מהעץ הגבוה מדי עליו טיפס.

כשלאחר מכן השמיע פוטין אמירה מרגיעה לפיה שימוש בכוח צבאי הוא המוצא האחרון, השוק מיהר להגיב בהתאם: הבורסה הרוסית עלתה ב-5%, והרובל התייצב. זוהי מהפיכה עולמית, כשהחרב המתהפכת המוחזקת מעל ראשם של מנהיגים ומדינות היא חרב כלכלית (עיין ערך אחמדינג'אד, שנבעט ללא גינונים מתפקידו בעקבות הסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן). מי שקובע ומחליט הוא השוק העולמי, והוא לא לחיץ. זהו מותר הגלובליזציה, שמאלצת מדינות החברות בשוק החופשי להיכנע לתכתיביו.

ולא פחות חשוב, יש פה גם רמז עתידי עבור אלו כאן המזלזלים בחרם הכלכלי הגובר על ישראל; זלזול שתוצאותיו עלולות לייתר כל צורך באינתיפאדה או מלחמה, ושגם מחירו יהיה הרבה יותר גבוה. אז אולי יש פה עוד כמה אנשים שעדיין חושבים שמדובר ב-BS. אני, מצדי, חושב שמדובר בתכל'ס.

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page