top of page

הניתוח הצליח אבל החולה מת

לכבוד פגרת הקיץ של הכנסת השיק שר האוצר משה כחלון קמפיין בחירות ובו הוא מונה לא פחות מ-76 הישגים שונים שהשיג. בואו נניח לעובדה שחלקם לא ממש עונים על התואר "הישגים" או שחלקם הישגים של שרים אחרים ומשרדי ממשלה אחרים, ובואו נתרכז באלו שרשומים על שמו של כחלון. למשל, הורדת מחירי הדיור. אז קודם כל, קרדיט: איזה מדהים זה כשמשרד ממשלתי והעומד בראשו מציבים להם מטרות מקצועיות וגם משיגים אותן. אין מה להגיד, זה יותר נדיר מחד-קרן או מחנייה חינם בתל-אביב. הרי השר כחלון מכוון כבר כמה שנים לירידת מחירי הדירות ובאמת, מחירי הדירות אכן החלו לרדת. לא פלא ששר האוצר, ואיתו שאר נושאי התפקידים במשרדי הממשלה שמתראיינים תחת כל עץ רענן, מרוצים כל כך. הבטחנו, הם גאים להכריז, וקיימנו.

אבל חכו שנייה עם מחיאות הכפיים, כי עוד כמה דברים קרו כתוצאה ממאמציו של כחלון להביא לירידה במחירי הדירות: ירידה במכירות הדירות והאטה משמעותית בהתחלות הבנייה. כלומר, המחירים אולי ירדו אבל כך גם מספר הקונים, כמו גם המלאי העתידי של דירות למכירה, שמצטמצם פלאים. כלומר, מקרה קלאסי של הניתוח הצליח אבל החולה מת, ככה שלא ברור ממה הרופא כל כך מרוצה.

מה לעשות, מדובר פה בכלים שלובים, ובאופן בו משרדי הממשלה מנסים לשחרר צוואר בקבוק אחד בהכרח נוצר צוואר בקבוק נוסף. אבל במקרה הזה צוואר הבקבוק החדש בעייתי בהרבה מזה ששוחרר, כי בעוד שירידת מחירי הדירות או הירידה במספר הקונים עשויות להיות זמניות הרי שההאטה בהתחלות הבנייה בוודאות תשפיע על מלאי הדירות במדינה לשנים קדימה. תכנון לטווח כל כך קצר הוא אולי קונספט שמוכיח את עצמו כשמדובר בנבחרי ציבור שחיים מקדנציה לקדנציה וסומכים על הזיכרון האפילו יותר קצר שלנו, אבל קצת פחות כשמדובר במדיניות של משרדי ממשלה האמונים על עתידנו.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page