top of page

פופוליזם יקר

איזה יופי שהבריטים הכריעו את עניין היציאה מהאיחוד האירופי במשאל עם, ממש חגיגה לדמוקרטיה, נכון? אה, לא יודע איך להגיד את זה, אבל לא נכון. יותר מהכול זו הייתה חגיגה של פופוליזם לא אחראי שהשלכותיו עדיין לא ידועות, ולא ברור בכלל שהן יהיו חיוביות (למעשה, לפרשנים ברור שהן לא ממש יהיו חיוביות, אבל זה לא העניין לשמו התכנסנו). קמרון התנגד למהלך היציאה מהאיחוד אולם הציע את משאל העם כדי לחזק את מעמדו ומועמדותו טרם הבחירות, וכנראה לא צפה את התוצאה, שהייתה סטירה מצלצלת עבורו ועבור מנהיגותו והסיבה להתפטרותו.

בוריס ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון וכיום ממובילי קמפיין היציאה מהאיחוד והמועמד המוביל להחליף את קמרון, מסתובב היום כמנצח (ובצדק, כי הוא ניצח) אבל שכח שאך לפני שנים בודדות הוא הכריז בעיתונות ומתחת לכל עץ רענן שלצאת מהאיחוד האירופי זה אבסורד כלכלי. האם בינתיים למד ג'ונסון מספרים ועובדות ששינו את דעתו על אותו "אבסורד כלכלי"? לא סביר. בבריטניה יש היום 5% אחוזי אבטלה, צמיחה לא מבוטלת ועלייה בכוחה הכלכלי של המדינה. אז מה ג'ונסון, הפופולרי עוד מזמן, למד? שמשתלם גם להיות פופוליסט.

ולא רק הוא. הפופוליזם תמיד היה מכה אצל פוליטיקאים, אבל מאז האינטרנט יש להם עוד פלטפורמה, שמגבירה את הפופוליזם ומפיצה אותו בו זמנית. חלום שלי שמישהו ימציא איזה מחשב-על, כמו מין "כחול עמוק" כזה שכל פעם שפוליטיקאי יזרוק איזו אמירה פופוליסטית או שטותית, כזו שמנוגדת לאמונות ולדעות שלו (ליברמן וטורקיה, שיעול שיעול) , יזכיר המחשב הזה לו ולנו (כי לא יהיה לזה שום אפקט אם זה יהיה עניין ציבורי) שהוא מזייף, ואולי לשם שינוי הזיוף הזה יניב גם תוצאות מדידות אלקטורלית, כאלו שיזכירו לפוליטיקאים שנמאס לנו.

ואחרון חביב: קלישאת "העם צודק" היא לא יותר מזה – קלישאה ותו לא. זה אולי נשמע טוב להגיד שהעם אמר את דברו וכל זה, אבל לא צריך ללכת רחוק מדי בהיסטוריה כדי להיזכר בכמה החלטות די אומללות שעמים קיבלו באופן הכי דמוקרטי שיש (כמו, נגיד, עליית הנאציזם לשלטון), שהביאו למוות והרס בל יתוארו וכמעט המיטו חורבן על העולם כולו. לא לחינם טען צ'רצ'יל שהטיעון הכי טוב נגד הדמוקרטיה הוא שיחה בת 5 דק' עם המצביע הממוצע; רצון העם זה טוב ויפה, אבל אין בו כדי להצדיק החלטות שעלולות להתברר כשגויות.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך: עובדים, לא עבדים, שכר ועונש, הדיקטטורה של הפופוליזם

רוצים לדעת מתי עולה פוסט חדש?
הירשמו כאן:

הפוסט הבא בדרך אליך :)

bottom of page